• C R

Dagisavgift på semestern?

Tänkte bara kolla om man betalar dagisavgift varje månad hela året? Även då de är hemma för semester?? Lite nyfiken bara.

• Svar på tråden Dagisavgift på semestern?
  • Lilla fröet

ja, det ska vi göra iaf, så det borde väl vara samma.

• Fenomen a

I vår kommun gör man det (Eskilstuna) Man har jhu platsen även fast man inte är där.

• Cecci78

ja det gör man nog överallt om man inte säger upp platsen

• hjärtegryn

Japp , det gör vi i vår kommun också(Härnösand)!
    Det känns inte kul!

• Bidosas

betalar du hyra i din lägenhet även om du är på semester & inte nyttjar den? Ja de gör du & på samma sätt betalar man för sin plats på förskolan! De finns de kommuner som erbjuder föräldrar att slippa betala förskoleavgiften, men då ska man vara hemma i 3 månader...

• C R

OK då så!
    Ville bara kolla. Jag antog att det var så.

• C R
    Bidosas skrev 2009-06-20 22:53:56 följande:
    betalar du hyra i din lägenhet även om du är på semester & inte nyttjar den? Ja de gör du & på samma sätt betalar man för sin plats på förskolan! De finns de kommuner som erbjuder föräldrar att slippa betala förskoleavgiften, men då ska man vara hemma i 3 månader...
    Lite konstig jämförelse men jag förstår.
  • Snutten

Jag tror att det i Göteborg är så att de veckorna som dagis är stängt behöver man inte betala. Men jag är inte säker, får se om det kommer en räkning nästa månad.

• Bidosas
    Snutten skrev 2009-06-20 22:57:31 följande:
    Jag tror att det i Göteborg är så att de veckorna som dagis är stängt behöver man inte betala. Men jag är inte säker, får se om det kommer en räkning nästa månad.
    en förskola kan aldrig hålla helt stängt. En förskola måste alltid ha öppet någonstans för att tillgodose föräldrars behov av barnomsorg. Sen kanske de inte blir på känd plats & med känd personal för barnet, men om omsorg behövs måste kommunen möjliggöra det. Vi är en serviceinrättning som ska ta hand om våra "kunder".
  • C R

Läste precis på vår kommuns hemsida att dagisavgift debiteras 12 månader om året.

• lillajag82

här där jag bor  kan man göra på följande "2" sett.

"säga upp platsen" under sommaren då e barnen hemma från 1/6-1/9 men man är garanterad sin plats i allafall

eller så får man snällt betala den i allafall även om barn inte andvänder platsen.

~~ Emelie..Albin..Dante..~~
  • lillajag82
    Bidosas skrev 2009-06-20 23:00:35 följande:
    en förskola kan aldrig hålla helt stängt. En förskola måste alltid ha öppet någonstans för att tillgodose föräldrars behov av barnomsorg. Sen kanske de inte blir på känd plats & med känd personal för barnet, men om omsorg behövs måste kommunen möjliggöra det. Vi är en serviceinrättning som ska ta hand om våra "kunder".
    våra stänger sen finns det 1 "sommardagis " som man får ha barnen på i behov av plats
    ~~ Emelie..Albin..Dante..~~
  • Bidosas

fast, hur har ni tänkt att personalens löner ska finansieras om alla inkomster iform av avgifter för barnomsorgsplatser skulle utebli under 1-2 månader... Jag som personal vill ju gärna ha lön 12 månader om året.

Skulle de vara gratis under 4 veckor för alla barn skulle den avgiften läggas ut de resterade 11 månaderna för att få ihop pengar till lokaler, personal, mat & lekmaterial till barnen... är det bättre?

• Bidosas
    lillajag82 skrev 2009-06-20 23:09:35 följande:
    våra stänger sen finns det 1 "sommardagis " som man får ha barnen på i behov av plats
    Precis... så OM du har barnomsorgsbehov så KAN du lämna på förskola...
  • Snutten

Jag kanske har fel, men jag har för mig att det var så på vår förra förskola.

• Fredrich
    Bidosas skrev 2009-06-20 22:53:56 följande:

Oj vilken konstig jämförelse. Skillnaden är väl att du under din semester kan välja om du vill vara hemma och nyttja din lägenhet du betalar hyra för eller att åka bort. Här har du ju inte den möjligheten på dagis som du betalar för.

En mer korrekt jämförelse vore väl att du blir utslängd från ditt hem under din semester och ändå måste betala även om du inte vill åka någonstans.

• snöblask
    Fredrich skrev 2022-05-25 16:26:47 följande:

Oj vilken konstig jämförelse. Skillnaden är väl att du under din semester kan välja om du vill vara hemma och nyttja din lägenhet du betalar hyra för eller att åka bort. Här har du ju inte den möjligheten på dagis som du betalar för.

En mer korrekt jämförelse vore väl att du blir utslängd från ditt hem under din semester och ändå måste betala även om du inte vill åka någonstans.

Själv tycker jag liknelsen är bra. Din plats står till förfogande. Dras din semester in så voilà får ditt barn vara på förskolan. Platsen kan inte nyttjas. föräldrar betalar också bara en pytteliten del av den riktiga kostnaden.
  • callmepreggoornot
    Fredrich skrev 2022-05-25 16:26:47 följande:

När någon försöker diskutera med en person... 13 år senare
Svar på tråden Dagisavgift på semestern?