• mami too

Hur säger man på engelska...?

Jag fick frågan ikväll:
    Hur säger man "lagom" på engelska och jag kunde inte svara på det,
    nu undrar jag om det kan finnas någon som skulle kunna hjälpa mig med det?
    Samt vad snus heter?

1000 Tack på förhand!! //Emma.

• Svar på tråden Hur säger man på engelska...?
  • Mandragora

Jag läste om det svenska ordet lagom på en engelsk hemsida för ett tag sedan. De översatte det som perfect balance och det är ju faktiskt precis vad det är! Inte för mycket. Inte för lite. Sedan dess tycker jag att lagom känns himla fint.

• mindless

Det är säkert så att det inte finns ett engelsk ord som kan översätta "lagom" i alla möjliga användningsområden. Men detta är ingalunda unikt; det finns mängder med svenska ord som inte har en exakt motsvarighet i engelskan (eller annat valfritt språk). Ändå är det alltid ordet "lagom" som framhålls. Kanske för att det antas representera något fundamentalt hos oss svenskar.

Angående att det inte skulle finnas en (hyfsat) exakt motsvarighet till "lagom" på något annat språk, så stämmer inte det. Finskans "sopiva" ska tydligen (jag talar inte finska så jag kan inte uttala mig) betyda i princip detsamma som "lagom".

• Kyanita
    Mandragora skrev 2009-06-20 10:25:17 följande:
    Jag läste om det svenska ordet lagom på en engelsk hemsida för ett tag sedan. De översatte det som perfect balance och det är ju faktiskt precis vad det är! Inte för mycket. Inte för lite. Sedan dess tycker jag att lagom känns himla fint.
    Det var ju en bra översättning! Det ska jag lägga på minnet!
  • Surtanten1

Enligt mina kontakter i england så kan man inte säga snuff till snus får då kommer de tro att ni menar nått helt annat:P hahah

(Även om både tyda och lexin översätter snus till snuff)

• Tecken
    Surtanten1 skrev 2009-06-20 14:36:46 följande:
    Enligt mina kontakter i england så kan man inte säga snuff till snus får då kommer de tro att ni menar nått helt annat:P hahah (Även om både tyda och lexin översätter snus till snuff)
    Var ska man säga då?
  • Mandragora
    Tecken skrev 2009-06-20 14:37:46 följande:
    Var ska man säga då?
    Snus (har alltid fungerat för min del ... eventuellt Swedish snus).
  • Vimi

Lagom är ett svenskt ord. Vet att min svåger som kommer från england har svårt med det ordet, ialla fall när han ska förklara lagom för sina släktingar

• kramgo80
    Vimi skrev 2009-06-20 18:16:07 följande:
    Lagom är ett svenskt ord. Vet att min svåger som kommer från england har svårt med det ordet, ialla fall när han ska förklara lagom för sina släktingar
    Ja, det är klart att det är ett svenskt ord. Men det betyder ju inte att engelskan saknar kapaciteten att uttrycka begreppet 'lagom'. Skillnaden är att de använder olika uttryck för 'lagom' beroende på sammanhanget. Som tidigare har skrivits, är 'just enough', 'not too much'

Jag tycker dock att den bästa kandidaten är: 'perfect'. Det finns visserligen en direktöversatt motsvarighet i svenskan. Men perfekt är ju som lagom, inte för mycket och inte för lite - perfekt.
  • kramgo80

Jag måste korrigera mitt tidigare inlägg.
    'Perfect' är inte en bra motsvariget till 'lagom' i alla situationer, men ändå i bra många.

• utlandsmamma

Det finns ingen direkt oversattning av ordet "lagom" daremot finns det manga likvardiga ord sasom just enough. Lagom ar ju ett otroligt subjektivt ord eftersom vad som ar lagom for en person kan vara pa tok for lite for en annan, precis som ordet "just enough" .

Snus finns inte i England och vi sager darfor Swedish snus och sa far man helt enkelt forklara vad det ar. "Snuff "ar ett vitt puder (inget olagligt) som man sniffar genom nasan, effekten ar desamma som svenskt snus.

• rosyposy

Snuff kan även ha betydelsen mörda eller dö, så var försiktig med det ordet...

• Mealla

I USA ar val chewing tobacco / wet tobacco det som ar narmast att jamfora med snus, snuff ar som sagt ett puder som man snortar (helt lagligt dock).

• rosyposy
    Jesspa80 skrev 2009-06-22 08:40:18 följande:
    sv.wikipedia.org/wiki/Snuff du tänker på snuff movies va? hu..
    Nja nä egentligen inte, snuff används i andra sammanhang också (typ: snuffed it).
Svar på tråden Hur säger man på engelska...?