orolig angående förblödning =(
hej,
Jag har lite föreliggande moderkaka vilket innebär att det blir planerat snitt - men om förlossningen börjar innan dess så börjar den med en smärtfri blödning. Jag har kollat allt möjligt om detta eftersom jag också haft förblödningstankar...
Och har då fått reda på följande:
Om du börjar blöda och går ut och lägger dig i skogen så är risken hög. Om du börjar blöda och söker vård har du väldigt liten risk för förblödning - nästan oavsett vad blödningen beror på.
Det är helt ok att blöda lite - det klarar man utan problem (tänk bara på mens!)
Under sjukhusvård är det helt ok att blöda mycket också - i den bemärkelsen att man kan förlora myyyycket blod bara man får nytt. Man kan faktiskt få hela sitt blodförråd helt utbytt (alltså transfusion) flera gånger om utan att dö.
Detta i kombination med insikten om att läkarkåren i Sverige faktiskt är väldigt duktiga och försiktiga (hellre för mycket än för lite insats) har gjort att jag inte längre är rädd för att förblöda trots att jag har en förhöjd blödningsrisk.
Alltså: det känns som att när jag tagit reda på vad som gäller så är det nog så att jag själv trodde att just blödningar är mycket värre än vad de egentligen är. Det finns förstås inga garantier för någonting men varför skulle det skita sig så totalt för just en själv? Varför? Det kommer inte att hända! Mycket mer talar emot än för.