• Adni

Småttingar med knapp tråd 4

Nu har vi fått rätt ryggsäck till E, som hon kan ha på sin egen rygg. Har testat idag för första gången och det gick faktiskt riktigt bra. Sååå skönt att inte behöva springa efter henne hela tiden och trassla ut henne ur slangen och hjälpa henne när ställningen fastnat! Det blir nog för tungt för henne om hon har en full matpåse så vi får väl se till att hon får ha väskan själv när det är lite mindre med mat i, och att hon så här i början kanske inte ska ha den för länge (innan hon vant sig). Väskan vi har är från Fresenius Kabi (jeanstyg). Tror i alla fall att det här kan vara ett skönt alternativ för henne så att hon ibland kan slippa från droppställningen, och på längre sikt kommer hon kunna ha den jämt.

• Adni

Klara:
    Har ni också den för 4-8 år, med ficka för matpåsen? Vi fick nämligen den mindre ryggsäcken först men den har inget att lägga/fästa matpåsen i och dessutom var den för kort så när man ställde matpåsen upp böjdes aggregatslangen. Men jag upplever inte att den nya ryggsäcken är för stor för E, man får ju se till att spänna fast den ordentligt på henne. Tycker helt klart att ni ska testa den på er E. Ellen hade inga problem att resa sig och stå upp med den fast vi hade ganska mycket mat i. Jag var orolig innan att hon skulle bli för baktung, men hon fixade det galant!

• Adni
    Rose Bay Willow skrev 2009-07-06 10:00:28 följande:
    Hej på er! Så bra att ni har fått ryggsäckar till era små E´n! Och att det verkar fungera så bra! Här har vi just haft konfirmation för vår 14-åring...trötta men glada ger vi oss nu av mot landet. Lillen äter själv varje måltid-slickar och smakar på allt, men det blir väl max en tesked varje gång som slinker ner... Det går helt klart framåt och han är väldigt nöjd och glad, han gillar verkligen mat- men det är klökningarna och kräkningarna som sätter begränsningar. Han kräks i samband med att han sätter i halsen, minst en gång varje dag fortfarande och då kommer det även massor av luft. Har era små börjat äta-om så, hur går det med kräkningarna nu?
    Så fort E får in mat lite längre in i munnen så kräks hon. Hon stoppar gladeligen in allt i munnen men hon vill inte svälja ner något (och det har nog med kräkreflexen att göra).
  • Adni
    modershjärtat skrev 2009-07-10 13:29:24 följande:
    Hej alla knappmammor Tror vi kan höra hemma här, jag är dock inte så aktiv här på fl då barnen tar en hel del tid, speciellt Nova. Men det är skönt att kunna läsa om andra i samma situation. Nova föddes i v.27+5 pga tvillingtransfusionsyndrom, hennes tvillingsyster Ella klarade sig tyvärr inte. Nova fyllde 2 på midsommarafton och har haft knapp i två månader. Innan det hade hon sond i 8 månader. Hon fick sonden för att hon åt dåligt och behövde gå upp i vikt, men resultatet blev total matvägran. Så nu sitter vi här med PEG:en och försöker få henne att suga på kex och slicka på skedar. Ett fruktansvärt tålamodsprövande jobb. Känner ofta att det här kommer aldrig att gå och lägger skulden på mig själv; JAG borde träna mer...vad skulle JAG kunna göra för att hon ska äta...vad har JAG gjort för fel för att det har blivit så här...m.m. Känner mig inte jätteaktiv i matträningen och funderar på hur jag skulle kunna göra det då jag samtidigt ska ta hand om vår 6 mån. bebis och ett hem? Nova skulle ju behöva en som jobbade heltid med bara henne. Har hört talas om intensivveckor/utredning med matträning osv. någon som vet något om det? Heja på, alla supermammor! (och pappor, icke att förglömma)
    Välkommen hit!

Jag är mamma till E som föddes v 24+0 och som nu är 17 månader korrigerat. Vår tjej har aldrig ätit helt själv, när hon ammade en kort period så fick vi sonda henne också, men hon började äta mindre och mindre själv och till slut slutade hon helt. Idag stoppar hon allt i munnen men sväljer i stort sett ingenting. Hon kräks också jättelätt.

Känner igen mig jättemycket i det du skriver om att Jag borde matträna mer osv. Det dåliga samvetet kommer med jämna mellanrum men jag försöker släppa det och bara låta E vara och ta det i hennes takt. Hon får sitta med oss vid matbordet och får plocka med det vi äter (puré är inte hennes grej, hon vill ha bitar fast hon inte klarar av att hantera dem i munnen) och vi har på lite sås och dyl. på hennes läppar så hon kan slicka ibland.

Nu ska vi iväg så jag måste avsluta här, men återigen välkommen hit bland oss andra föräldrar till små matvägrare.
  • Adni

Modershjärtat:

Haha, det där med papper låter precis som vår E! Hon älskar papper och stoppar gärna i munnen, väldigt gärna hushållspapper. Blir ganska mycket kräkningar men det verkar inte bekomma henne, hon stoppar glatt in i munnen igen.

• Adni

Hej mumma84 och välkommen hit!

Börjar med frågan om pump. Vi fick vår pump medan E fortfarande var väldigt liten och vi inte hade gett upp hoppet om att få henne att börja amma än. När jag sondade henne försökte jag samtidigt lägga henne till bröstet för att hon skulle få snutta samtidigt, och förhoppningen då var att hon skulle koppla mättnadskänslan från sondningen med bröstet. Som ni förstår så är det inte helt lätt att sitta och amma, hjälpa henne att hålla i bröstvårtan plus sonda och ibland även fylla på sondsprutan (av någon anledning hade vi inte fått större sondsprutor då). Med pumpen så hade jag bägge händer fria för amningen! När E började kräkas mer och mer så kom vi på att hon fick behålla mest mat om hon fick den långsamt kontinuerligt (22h/dygn) och då är det ju inte längre aktuellt att sitta med spruta själv. Nu har min E en jejunostiom som är en tunn slang direkt in i tunntarmen där hon får sin sondnäring. Ger man mat in i tarmen så måste man ge den långsamt, och inte i portioner så därför har hon fortfarande sin pump (men nu bara 19 h/dygn!).

Vi har aldrig testat med riktig mat in i knappen. Hon var så liten när det var som värst så jag tror inte det var riktigt aktuellt, och nu vill de helst inte ge henne något alls (förutom mediciner) i magen tills hon slutar att kräkas. Tror inte de vågar testa så mycket just nu när allt fungerar bra...

Angående granulom så har vi aldrig fått lapsis, har inte ens varit tal om det. Har hört från andra att det ska göra ont dessutom. Vissa rekommenderar Sempers magdroppar som finns på Apoteket. Vi ger E det just för att det är bra för sondbarn, men vet inte om det har hjälpt eller inte (hon hade dem redan innan knappen). Annars så har vi fått rekommenderat kortisonsalva eller bara, om det är litet granulom, sätta på aquacel-kompress. Den sistnämnda är väldigt dyr, men vi får dem via bvc.

• Adni
    mumma84 skrev 2009-07-28 11:40:19 följande:
    När ni sätter aqua-cel kompress, sätter ni den på den irriterade huden? På granulomet? Gör det inte ont när man ska ta bort dem sen då? Hur ofta byter man sådana kompresser? Vi har vanliga kompresser nu som jag byter ca 3/dag..
    Aquacel-kompressen klipper vi till (med en skåra i) och sätter den runt knappen. Det är en kompress som inte fastnar, så som vanliga kompresser gör (känns med andra ord inget alls när man tar bort den), och den har någon slags antibakteriell ytbehandling.

Klara:
    Vi har också problem med granulom som inte vill ge med sig. Har inte haft några direkta bekymmer tidigare så jag fattar inte varför det börjar krångla nu. Både knapp och slang på E är lika, men hon verkar inte ha ont av det i alla fall. Knappen har dessutom vätskat mer den senaste veckan. Ja, ja är det inte det ena så är det det andra!
  • Adni
    mumma84 skrev 2009-07-31 19:15:17 följande:
    Vilken sorts knapp har era barn? Vida har mic-key nu, men vid nästa byte funderar vi att testa mini-button. Nån som rekommenderar den? Den är ju plattare, men har större kuff.. Sen ligger den ju närmare huden vilket kanske blir jobbigt om man ska renngöra och så? Vad har ni fått i vårdbidrag? Jag har ansökt, tror jag kommer att få 1/4, det minsta.
    Vi har Mic-Key också. Har inga funderingar på att byta till något annat. Vi byter inte knapp så ofta heller, den får sitta nu till den går sönder. Tror att det finns föräldrar i Knapptråden som har testat mini-botton, du kanske kan höra där vad de tyckt om den!

Vi har ½ vårdbidrag för E. Tycker nästan att det var snålt med tanke på hur det såg ut hos oss när vi sökte, men jag orkade inte bråka (som jag förstått nu så måste man verkligen stå på sig och nästan ta i för att man ska få det man har rätt till... tyvärr).
  • Adni

Just för tillfället har jag total avsaknad av tålamod, blir så trött både på mig själv och allt annat. E:s pump larmar hela tiden, både dag som natt, endera ligger hon konstigt på slangen eller så har det lyckats bli en knix på den i ryggsäcken. Att tejpa om och göra rent kring knapp och slang på magen varje dag är ett äventyr i sig. E vägrar ligga still... Dessutom så verkar E vara på väg att bli lite små snuvig så nu börjar kräkandet öka igen, speciellt på morgonen. Till allt kan vi lägga en storasyster med sin trotsigaste kostym på. Storasyster skriker och gormar, E faller in och tjuter lite hon också, pumpen larmar (på högsta volym utan att sluta, för annars hör vi inte den om nätterna och på högljudda dagar), till slut upptäcker vi att vi också står och gormar att de ska vara tysta. Känns som en stor cirkus... Vi är sååå trötta. Kan ni inte också känna ibland att ni bara blir såå less på allt? Det sägs ju att man bara får barn som man klarar av, men ibland tvivlar jag.

• Adni
    mumma84 skrev 2009-08-03 15:09:02 följande:
    Just det, kom på en till fråga.. Hur hårt sitter era knappar? Vidas snurrar lätt runt av sig själv..
    E:s knapp sitter väldigt löst. Är ett par mm mellan knapp och magen (går med andra ord väldigt lätt att snurra). Knappen ska inte sitta åt för hårt, då är det dags att byta till större storlek.

Vi har inte behövt ge penicillin till E, men det var på tal en gång när hon hade granulom i början men det gick över utan att vi behövde sätta in något.
Svar på tråden Småttingar med knapp tråd 4