modershjärtat skrev 2009-07-10 13:29:24 följande:
Hej alla knappmammor Tror vi kan höra hemma här, jag är dock inte så aktiv här på fl då barnen tar en hel del tid, speciellt Nova. Men det är skönt att kunna läsa om andra i samma situation. Nova föddes i v.27+5 pga tvillingtransfusionsyndrom, hennes tvillingsyster Ella klarade sig tyvärr inte. Nova fyllde 2 på midsommarafton och har haft knapp i två månader. Innan det hade hon sond i 8 månader. Hon fick sonden för att hon åt dåligt och behövde gå upp i vikt, men resultatet blev total matvägran. Så nu sitter vi här med PEG:en och försöker få henne att suga på kex och slicka på skedar. Ett fruktansvärt tålamodsprövande jobb. Känner ofta att det här kommer aldrig att gå och lägger skulden på mig själv; JAG borde träna mer...vad skulle JAG kunna göra för att hon ska äta...vad har JAG gjort för fel för att det har blivit så här...m.m. Känner mig inte jätteaktiv i matträningen och funderar på hur jag skulle kunna göra det då jag samtidigt ska ta hand om vår 6 mån. bebis och ett hem? Nova skulle ju behöva en som jobbade heltid med bara henne. Har hört talas om intensivveckor/utredning med matträning osv. någon som vet något om det? Heja på, alla supermammor! (och pappor, icke att förglömma)
Välkommen hit!
Jag är mamma till E som föddes v 24+0 och som nu är 17 månader korrigerat. Vår tjej har aldrig ätit helt själv, när hon ammade en kort period så fick vi sonda henne också, men hon började äta mindre och mindre själv och till slut slutade hon helt. Idag stoppar hon allt i munnen men sväljer i stort sett ingenting. Hon kräks också jättelätt.
Känner igen mig jättemycket i det du skriver om att Jag borde matträna mer osv. Det dåliga samvetet kommer med jämna mellanrum men jag försöker släppa det och bara låta E vara och ta det i hennes takt. Hon får sitta med oss vid matbordet och får plocka med det vi äter (puré är inte hennes grej, hon vill ha bitar fast hon inte klarar av att hantera dem i munnen) och vi har på lite sås och dyl. på hennes läppar så hon kan slicka ibland.
Nu ska vi iväg så jag måste avsluta här, men återigen välkommen hit bland oss andra föräldrar till små matvägrare.