• lilla mej

Nu ska ni fa veta sanningen om hur ont det gor!!

Hej

jag ar/var nog en av de raddaste for forlossningen..... och vet nu med facit i hand hur det verkligen ar.
    Jag vet att alla forlossningar ar olika och allt det dar.... men en sak vet jag och det ar att epidurual en ar forevigt min basta vann.....

jag har i 33 ar lidigt av otrolig sjukhus och sprutsckrack..... men sager NO MORE!! efter att ha fa lara kanna froken epidurual.....

Vattnet gick fre 06.00, varkarna kom med det fast bara jakliga forvarkar vilka var jobbiga men inte outlidliga...runt 12 satte det riktiga varkarbetet igang och ajaj ja det gor ont fast min bm var direkt pa mig med olika smartlindringar och hon tykte att epidurualen var nog bast for mig...sa jag behovde inte ga med varkar lange.

mitt varkarbete holl pa i nastan 15 timmar(inkl forvarkar).... men jag blev erbjuden epidurualen nar jag var oppen 1cm och allt var som en drom....

extra inlagg: har ni trampat pa en vass sten eller dyl nagon gang, DET GOR ONDARE AN ATT TA LOKAL BEDOVNINGEN innan epidurualen och sen har ni fatt ett kompis nyp i skinkan nagon gang??? det gor typ 100 ganger ondare an att fa epiduralen efter lokal bedoving, alltsa sammanfattat det ondaste ni har ar som att sticka sig pa en nal nar ni far epiduralen.... INGET ATT VARA ENS NERVOS FOR!!!! jag lovar och svar...

efter det tar det typ 10 min och man kanner ABSOLUT INGENTING!!! man ser bara att magen har varkar men man kanner inget. Man kan ta det hur lungt som helst och bara vanta pa att man ska oppna sig....tyvarr fick jag smaka pa det riktiga varkarbetet i en timma for min epidurual slutade funka ett tag, sa de fick kalla in dr igen for att lagga in en ny...och den timman onskade jag nog typ 20 ganer att de skulle avliva mig istallet...men fick min alskade epidurual igen och allt var som en fin rosa drom...

och sa kommer krystvarkarna..... varfor de kallas varkar vet jag inte for varker det gor det inte!!!
    jag satt dar och borjade kanna dessa och blev livradd att NEEEEEJ nu kor varkaran igang, och jag borjade panik andas och stanka och sta i tills jag tankte efter .... hmmm det kanns som jag ska skita ner mig... men gor det verkligen ont??? sa nar jag tog mig i kragen och borjade kanna efter sa gorde det inte alls ont utan var bara fruktansvart obehgligt vilket gar att sta ut med... det ar ett enormt tryck pa bajseriet kan man saga.... fast vill da till lagga att forstoppning ar varre an dessa varkar.

och sen helt plotsligt sager de (efter 15 timmar) att NU KOMMER HON DAGS ATT KRYSTA!!! ehhe va... men vanta lite jag har ju inte haft javulskt ont an det kan inte stamma!!! men visst upp med knana hakan mot brostet och KRYYYYYYYSTAAAAA ropar bm och hej och ha allt jag kan gora ar att lysna pa henne... och tar i allt jag kan... ja min damer detta med att ta i ar jobbigt for det kanns om ogonen ska poppa ut ur huvet.... hehe och man kanner inget ont alls sa man tror inte det funkar....
    men bm sager hogt att nu ger jag dig en lokalbedovning och ett litet snitt for huvut ar pa vag.... och min mardrom har blivit sann.... jag maste klippas!!! och jag sager bara nej klipp inte!!! jag vagar inte... men bm sager bara toooo late redan gjort... och jag bara ehhe vaa men ....ahha ok... sen sager hon bara en kryst till .... och nu kanner jag spanningen i musen 10 sek och plopp sa det och hon var ute....jag var som MEEEEN va halla nu fattar jag inget.... nar ska det gora ont da??? sen ligger hon dar mitt lilla mirakel och jag fattar fortfarande inte hur hon kom dit for jag vantar fortfarnade pa alla smartor som de sager man har nar man foder barn....men min sambo och lilla tjej gosar och haller pa ... sa jag marker inte ens att jag har fatt 3 sprutor och sen sager bm ge mig en ordentlig krystning nu...sa allt kommer ut... och da tankte jag ahhhha nu kommer smartorna.... men jag han knappt krysta och ploppp sa kom resterna ut.... jag och min sabo tittar och skrattar och flamsar at hur det ser ut kandes inte varre an att bajsa(fast i ett annat hal)

Sen kommer nasta skrack scenario nu ska jag bara sy dig sager bm, ooohhh nej maste du sager jag... hon bara flinar ja det maste jag men kolla du forst vem din lilla tjej ar lik, och hon fragar vem jag tycker hennes ogon liknar och massa annat.... sen vart det bara ja du det ar svart att saga vem hon liknar.... men nu ar du klart GRATTIS!!!

OCH jag tappar hakan annu en gang... men skojar du med mig... har jag gatt igenom en hel forlossning utan smarta.....??? ar detta ett skamt eller..har jag blivit lurad...

saaaa vad jag vill saga ar att ta epidurualen och njut av att foda, varfor forstora nagot sa fint av att lida och pina sig??

visst manga kan av olika anledningar inte ta den och de lider jag med... men att sjalv valja att vara stark genom att valja bort den helloooo ar ni galna???

Sa nu samanfattar vi det hela.... att foda barn gor inte ont! om man tar bedovning, och bedovningen gor inte heller ont. Lycka till

• Svar på tråden Nu ska ni fa veta sanningen om hur ont det gor!!
  • Miss Niles

Skönt att du fick en så bra förlossning!

• MaddeMamman

som du sa själv... en förlossning är inte den andra lik... På mig gjorde epiduralen SKITONT att lägga, det var nästan det värsta som jag kommer ihåg på förlossningen(mitt första barn)
    min senaste förlossning kände jag inte när de lade edan men sedan stannade värkarbetet av och det tog 30 timmar innan jag hade mina små tvillingar hos mig, de fick ösa på med dropp till jag bara skrek utan uppehåll... kände aldrig när värkarn skulle komma el när de tog slut

• Gustie

Haha, ja, det låter ju som en drömförlossning.

Men det är sant, det är olika för alla. För mig gick förlossningen så fort att epidural inte hanns med...jag födde i princip utan smärtstillande för jag fick aldrig kläm på lustgasen och ingen hade tid att hjälpa mig....

Och ja, krystvärkarna gjorde ont!!

Men som sagt, alla känner olika och det är bara att tacka och ta emot all smärtlindring man kan få. Finns ingen anledning att ha ont om man kan undvika det

• lilla mej

nar folk sager att det gick for fort for att ta epiduralen, hur fort gar det da egentligen?? for det tar ju bara 20 min att fa den att verka...sen klart att krystvarkarna kanske gor ondare om man inte har tagit epiduralen med, for man ar ju helt bedovad i hela tjotahejtit...

Gustie skrev 2009-06-15 22:06:24 följande:
    Haha, ja, det låter ju som en drömförlossning. Men det är sant, det är olika för alla. För mig gick förlossningen så fort att epidural inte hanns med...jag födde i princip utan smärtstillande för jag fick aldrig kläm på lustgasen och ingen hade tid att hjälpa mig.... Och ja, krystvärkarna gjorde ont!! Men som sagt, alla känner olika och det är bara att tacka och ta emot all smärtlindring man kan få. Finns ingen anledning att ha ont om man kan undvika det
  • tosalisa

lilla mej skrev 2009-06-15 22:12:18 följande:

nar folk sager att det gick for fort for att ta epiduralen, hur fort gar det da egentligen?? for det tar ju bara 20 min att fa den att verka...sen klart att krystvarkarna kanske gor ondare om man inte har tagit epiduralen med, for man ar ju helt bedovad i hela tjotahejtit...
    Här tror jag inte man får ta epidural under krystningen. Eller ja, får o får. Det är kanske fel formulerat. Men de ger under värkarbetet men de vill helst inte att den är "on" under krystningen. Vad jag vet i alla fall.

Jag fick inte ta ngn epidural, Allt slutade i akut snitt. Hade värkar i 22 timmar innan det blev snitt. Använde lustgas de sista timmarna. De ville inte att jag skulle ha ngn smärtlindring innan det var ordentligt igång(öppnade mig 4 cm under 22 timmar). Så JAG hade inte fått ngn epidural när jag bara var öppen 1 cm. Allt e så olika, o jag är jätte glad att du hade en underbar förlossning. Är gravid med andra barnet, o hoppas verkligen att det inte bli snitt igen.
  • lilla mej

ja har man otur sa de inte gor det ratt sa kan det tydligen gora ont, men se till att fa en bra lakare som inte "missar" da hade jag blivit as forbannad....och ja de sa till mig med att det kunde dra ut pa tiden lite men hellre 20timmar varkar med epiduralen an 5 min utan...

MaddeMamman skrev 2009-06-15 22:05:36 följande:
    som du sa själv... en förlossning är inte den andra lik... På mig gjorde epiduralen SKITONT att lägga, det var nästan det värsta som jag kommer ihåg på förlossningen(mitt första barn) min senaste förlossning kände jag inte när de lade edan men sedan stannade värkarbetet av och det tog 30 timmar innan jag hade mina små tvillingar hos mig, de fick ösa på med dropp till jag bara skrek utan uppehåll... kände aldrig när värkarn skulle komma el när de tog slut
  • MaddeMamman

lilla mej skrev 2009-06-15 22:27:20 följande:

ja har man otur sa de inte gor det ratt sa kan det tydligen gora ont, men se till att fa en bra lakare som inte "missar" da hade jag blivit as forbannad....och ja de sa till mig med att det kunde dra ut pa tiden lite men hellre 20timmar varkar med epiduralen an 5 min utan...
    men han missade o vad ska man göra när man sitter där?? de kan ju inte skicka någon annan..
  • Veronika

Epidural kan göra att värkarna stannar av också, sen behöver man dropp eller sugklocka för att ta ut barnet. Det är väl olika men jag födde min son utan epidural och ska försöka denna gången också.
    Sedan hörde jag av många kvinnor att epidural kan göra att man känner värkarna mindre under en period och sedan när epidural slutar verka får man en chock när kraftiga värkar kommer. Då är det lätt att man krystar för hårt och spricker mycket.
    Min kompis födde i helgen utan epidural, hon tänkte på att andas hela tiden och hon lyssnade väldigt mycket på vad bm sa. Hon krystade när bm sa att hon skulle krysta och slutade krysta när bm sa det till henne. Hon med sina 32 år och förstföderska klarade sig utan en enda spricka. Bm berömde henne för att hon andades duktigt och var koncentrerad.

• Ofir1

Jag blev erbjuden epudral men även avrådd pga det rörde sig om en tvillingförlossning och därför tackade jag nej. Jag hade gärna haft det lika smärtfritt som dig, men samtidigt är jag väldigt glad för att jag valde att avstå. Annars hade det kanske inte gått lika snabbt eller ens kunnat slutföras vaginalt (båda föddes i felläge). Tror inte jag skulle våga ta epudral om det blir någon nästa gång heller.

Svar på tråden Nu ska ni fa veta sanningen om hur ont det gor!!