• SanneS

Någon som genomgått utredning efter 3 missfall?

Hej,
    jag har tyvärr alldeles nyss tyvärr fått ett tredje missfall. Efter mitt andra mf så sa läkaren att två mf räknas som otur och "normalt" men om det händer tre gånger så gör man en utredning för att försöka finna orsaken. Undrar om det är någon som har genomgått denna typ av utredning och som kan berätta lite om hur det gick till och vad de kom fram till. Undrar även hur lång tid själva utredning tog och om det var kötid för att få den påbörjad. Har haft två ma och nu ett mf.
    Mycket tacksam för svar.

• Svar på tråden Någon som genomgått utredning efter 3 missfall?
  • SanneS

Stort tack för ditt svar imagine. Beklagar dina missfall. Stod inte om du har barn idag men om du inte har det så hoppas jag att du väldigt snart få det. Tack och kram.

• SanneS

Tack så mycket för ditt svar Krusbär. Just nu känner jag mig som en riktig novis så jag ska se till att läsa på och bli mer insatt.
    Hoppas att allt kommer att gå fortsatt bra med din graviditet.

• SanneS

Hej Plupp83, vad tråkigt att du har gått igenom samma sak som jag. Inte så kul. Hoppas att turen vänder för oss båda.

Krusbär: Jag suger i mig all information jag får från dig. Tack för att du delar med dig! Jag ska försöka bli lika insatt som du är. Tror att jag har en bra läkare som är insatt och påläst så jag hoppas att han kommer att kunna hjälpa oss. En vän som fått två barn via IVF har också rekommenderat progestron till mig så jag ska absolut ta upp det med läkaren.

• SanneS

Krusbär: Jag fick just svar från läkaren på mailen och han sa att jag ska boka en tid hos honom vid skolstarten- nu på sommaren står allt still. Suck, jag är ju så otålig men det är väl bara att vänta...
    Undrar om man kan börja med hormoner typ progesteron ändå eller måste man vänta tills efter avslutat utredning?
    Tänk om jag blir gravid under sommaren och får ett till ma/mf som jag hade kunnat rädda genom att ta hormoner...
    Usch man kan bli tokig av dessa grubblerier.

• SanneS

Krusbär: Jag förstår hur ni resonerade men även om det finns risk för mf/ma så kan jag inte gå tillbaka till att börja skydda mig igen. Skulle ha en massa tankar som att tänk om det dröjer nästan ett år igen till jag blir gravid (tog nästan ett år första gången) -om jag inte hade skyddat mig under sommaren så kanske vi hade haft får chans då etc.
    Fick nyss ett svar från min läkare på frågan om jag kunde ta hormoner (progesteron) om jag blir gravid under sommaren och han svarade:
    Skulle du bli gravid under sommaren så skall du ta både Progesteron vag + Trombyl
    Så jag tror att vi fortsätter att försöka även under sommaren.
    Krusbär vet du om progesteron vag samt Trombyl är receptfritt? Räcker det att man börjar ta det när man vet att man är gravid eller borde man börja innan?

• SanneS

Krusbär: Stort tack för utförligt svar.
    Hur har du mått den här graviditeten, har allt gått bra för dig?

• SanneS

Krusbär: Så härligt att höra att det går bra för dig den här gången. Förstår att minsta bloddroppe gör dig jättenervös. Så har jag känt och jag vet att det kommer att vara så framöver att blod = oro.

• SanneS

Tänk om man kunde förhandla sig till nån sorts garanti att man inte kommer att få någon mer blödning under framtida graviditeter. Det vore väl något?
    Usch, usch inget annat som skrämmer en lika mycket som blod under graviditeten. Hoppas att inte någon av oss behöver uppleva det igen...

Svar på tråden Någon som genomgått utredning efter 3 missfall?