• SanneS

Någon som genomgått utredning efter 3 missfall?

Hej,
    jag har tyvärr alldeles nyss tyvärr fått ett tredje missfall. Efter mitt andra mf så sa läkaren att två mf räknas som otur och "normalt" men om det händer tre gånger så gör man en utredning för att försöka finna orsaken. Undrar om det är någon som har genomgått denna typ av utredning och som kan berätta lite om hur det gick till och vad de kom fram till. Undrar även hur lång tid själva utredning tog och om det var kötid för att få den påbörjad. Har haft två ma och nu ett mf.
    Mycket tacksam för svar.

• Svar på tråden Någon som genomgått utredning efter 3 missfall?
  • imagine

Hej SanneS!

Jag har haft 5 missfall (vecka 7, 8, 12, 23 och 17). Efter det tredje gjordes en utredning där de tog en massa blodprov (jag minns inte allt de testade) och ett kromosomprov på både mig och min man samt en noggrann VUL. Vi hade normala kromosomer och det var inget konstigt med blodproverna förutom att jag har en förhöjd risk att få blodproppar. Vid min 4:e graviditet fick jag pregnyl för att styrka gulkroppsfunktionen men jag önskar idag att de skulle satt in fragmin som är ett medel mot proppar. Det upptäcktes nämligen proppar i moderkakan när jag födde mitt första änglabarn i vecka 23 hösten 2008. Vi behövde inte vänta alls på utredningen eftersom jag låg på sjukhuset ett dygn när jag fick missfall i vecka 12 och de var tvugna att göra en skrapning. Det tog alla prover där på direkten. Det beror nog mycket på var ni bor hur snabbt det går.

Jag håller tummarna för att ni bara haft otur den här gången också och att ni får er utredning snart och att det leder till ett nytt plus och ett barn. Kramar till dig

• SanneS

Stort tack för ditt svar imagine. Beklagar dina missfall. Stod inte om du har barn idag men om du inte har det så hoppas jag att du väldigt snart få det. Tack och kram.

• Krusbär

Beklagar dina mf. Jag har själv haft tre mf och är nu gravid i v. 31. Vi gjorde en standardutredning hos den gynekologen jag gick, det var ett gäng blodprover inkl. kromosomprov på mig och mannen. Inga fel hittades och enligt läkaren fanns ingen bevisad behandling. Som tur var hade jag läst på en del själv och propsade på att få testa Trombyl (ASA, blodförtunnande) och Crinone (progesteron). Det verkar funka fint hittills!

Har du någon fast gynekolog som kan göra utredning? Isåfall kan det gå ganska fort att få ta proverna, som ska tas i början av en menscykel. Svaren fick vi efter ca sex veckor. Har du ingen fast gyn kan det vara kk på orten där du bor som gör utredningar och då kan det vara väntetid. Du kan även ringa runt till olika privata kliniker.

Det kan vara bra att läsa på lite själv innan och kanske propsa på fler prover och ev. behandling. Ofta tas väldigt få prover och sällan hittas något fel, vilket gör att det kan vara svårt att få behandling. Så var påläst innan, se till att ha bra argument och tjata!

I de här trådarna finns mycket kunskap:

www.familjeliv.se/Forum-7-137/m42548947.html

www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html

Lycka till!

• SanneS

Tack så mycket för ditt svar Krusbär. Just nu känner jag mig som en riktig novis så jag ska se till att läsa på och bli mer insatt.
    Hoppas att allt kommer att gå fortsatt bra med din graviditet.

• plupp83

Hej Sanne S!
    Beklagar dina missfall, har också precis haft mitt tredje missfall (1 MA och 2 Mf). Är i samma sits som dig, väntar på utredning nu och vill också gärna veta mer om hur det går till, och vad man kan hitta för fel.

• Krusbär

Det är som sagt ofta man hittar något fel tyvärr. Kanske delvis för att utredningen är bristfällig (få eller fel prover), men kanske också för att det kan handla om immunologiska faktorer som är otroligt svåra att mäta med prover. Dessutom saknas det forskning även om det är en del på gång.

Om man inte hittar något i proverna kan man anta att det handlar om immunologiska faktorer, att kroppen reagerar på embryot som en inkräktare. I normala fall ska kroppens vanliga reaktion sättas ur spel vid en graviditet, men om det inte händer kan kroppen reagera mot embryot. Det är väldigt invecklade processer och har inget med det "vanliga" immunförsvaret att göra, att man sällan blir förklyld etc.

Det som kan hända är att kroppen bildar små blodkroppar, så att embryot inte kan fästa ordentligt eller fortsätta att växa. Det blir alltså missfall. En behandling kan därför vara blodförtunnande som Trombyl (samma som vanlig magnecyl men i lägre dos) eller andra blodförtunnande i sprutform. Man kan även behandlas med kortison (t ex Prednisolon) för att sänka immunförsvaret.

Så även om man inte hittar något i proverna kan det vara värt att testa blodförtunnande, gärna i kombination med progesteron. Men det gäller att hitta rätt läkare som är kunnig eller villig att lyssna. För många forskningsstudier kring detta är antingen små eller pågår fortfarande, och få läkare är insatta i problematiken.

Lycka till!

• SanneS

Hej Plupp83, vad tråkigt att du har gått igenom samma sak som jag. Inte så kul. Hoppas att turen vänder för oss båda.

Krusbär: Jag suger i mig all information jag får från dig. Tack för att du delar med dig! Jag ska försöka bli lika insatt som du är. Tror att jag har en bra läkare som är insatt och påläst så jag hoppas att han kommer att kunna hjälpa oss. En vän som fått två barn via IVF har också rekommenderat progestron till mig så jag ska absolut ta upp det med läkaren.

• Krusbär

Sanne: Det låter ju toppen att du har hittat en bra läkare! Berätta gärna hur det går sen.

• SanneS

Krusbär: Jag fick just svar från läkaren på mailen och han sa att jag ska boka en tid hos honom vid skolstarten- nu på sommaren står allt still. Suck, jag är ju så otålig men det är väl bara att vänta...
    Undrar om man kan börja med hormoner typ progesteron ändå eller måste man vänta tills efter avslutat utredning?
    Tänk om jag blir gravid under sommaren och får ett till ma/mf som jag hade kunnat rädda genom att ta hormoner...
    Usch man kan bli tokig av dessa grubblerier.

Svar på tråden Någon som genomgått utredning efter 3 missfall?