• sandraa

vad har anledningen till era prematur födslar?

som frågan lyder: vad har anledningen till era prematur födslar?

jag e i vecka 22 nu och har jätte mycket sammandragningar  på mvc säger dom inte så mycket mer än att jag skall ta det lungt så avtar det nog.

Vill mest veta om det finns nått att vara orolig över?

• Svar på tråden vad har anledningen till era prematur födslar?
  • Bliglin

Jag fick v 27. Öppnade mig för tidigt, s.k tyst öppnande. Många som öppnas för tidigt har ju sammandragningar, det hade inte jag. Var öppen 3 cm v 24+5 men lyckades ligga 17 dagar på sjukhus innan jag akutsnittades, då var jag vidöppen och sonen låg med fötterna ned. Så var försiktig med dina sammadragningar och får du en brännande känsla i livmodertappen bör du nog kolla upp dig.

• mammasgullar

Det verkar helt enkelt som att de flesta barnen föds pågrund av havandeskapsförgiftning, någon som vet statistiken där?

Skulle vara intressant att se.

• felkev

min första föddes med snitt i v 35 pga tillväxthämmad (1558g)
    min andra snittat i v 28+5 pga svår hf med sk hellpsyndrom (909g)
    trean med katastrofsnitt i v31 pga att moderkakan lossnade(1563g)

tre barn med tre olika orsaker till prematurer..

• kicka84

Mamma till två underbara tjejer som båda är prematurfödda. Äldsta föddes i v36+?, blev 1vecka på prematuravdelningen...Varför hon kom 1månad tidigare vet ingen...

yngsta dottern föddes i v25+5, blev då 14veckor på sjukhus. Ingen vet heller varför hon ko förtidigt...

• cajsagve

GBS infektion gjorde att jag fick min kille i vecka 29+6. Det verkar oxå vara en väldigt vanlig orsak till för tidig födsel har jag fått för mig.

• eilien

vattnet gick samma dag jag skulle gå på havandeskapspenning, dottern född med akutsnitt 6 timmar senare pga av att hon låg på tvären. De hittade ingen orsak men sa att det kunde bero på att jag lyfter tungt ca 25 kg och har ett stressigt jobb med mycket bilkörning.
    hade mkt sammandragningar tidigt vid ansträngning men de upphörde ett par veckor innnan hon föddes.

• westietok

Födde i vecka 27+5 på grund av svår havandeskapsförgiftning. Märkte symtom sex dagar innan jag akut snittades.

• lillasmilla

Dottern föddes i v36+5. Vattenavgång och 12h senare var hon ute. Allt gick bra. Hon var lite trött, så vi låg på neo 4d, sen fick vi åka hem. =) Ingen aning om varför hon kom när hon gjorde. Ville vara en 08 istället för 09a som vi ville! ;0)

• Strimma
    boktok skrev 2009-06-12 20:14:59 följande:
    Det blev akut snitt i v 30+4 pga för dålig näring från navelsträngen. Sonen var 44% tillväxthämmad och vägde 885g vid födsel, som minst 780g.
    hur märkte de det?
  • englamamman

Jag hade för tidig vatten avgång på tvilling 1. Redan i vecka 22+5 gick vattnet och jag blev inlagd med sängläge. I vecka 28+2 blev det akutsnitt och fram kom mina små prinsessor på 870 resp 1329 g.

Jag var sjukskriven pga upprepade blödningar och hade haft en föreliggande (tror det heter så) moderkaka, som sedan växte med livmodern "uppåt". Jag var ordinerad vila, men det var inte så lätt med två yrväder här hemma. Så ibland inbillar jag mig att om jag bara tagit det lugnare hade jag fått en anna utgång...

• pysen

Jag blev förlöst med kejsarsnitt i vecka 31+4 pga blödande moderkaka. Den blödde då den fäst sig längst ner i livmodern.

För sonens lycka var jag inlagd 14 dagar före, så han hann få påskyndad utveckling av lungor, genom kortison. Allt har gått bra trots så tidig födsel.

• ToZa

Min dotter föddes v 35+1 , Jag blödde i 9dgr men allt var bra där inne sen började jag öppna mig och inne på sjukhuset var jag öppen 3cm & bestämde sig för att sätta igång mig eftersom jag blödde och ändå öppnade mig (Misstänkte moderkaksavlossning) Från första värken så var hon ute 3tim o 10min senare , moderkakan var fin & ingen vet varför jag började blöda o varför hon kom för tidigt . Hon föddes 13 dec 08 o var beräknad till 15 jan 09 , så en till som ville bli en 08:a

• Frila2
    ToZa skrev 2009-06-24 10:25:48 följande:
    Min dotter föddes v 35+1 , Jag blödde i 9dgr men allt var bra där inne sen började jag öppna mig och inne på sjukhuset var jag öppen 3cm & bestämde sig för att sätta igång mig eftersom jag blödde och ändå öppnade mig (Misstänkte moderkaksavlossning) Från första värken så var hon ute 3tim o 10min senare , moderkakan var fin & ingen vet varför jag började blöda o varför hon kom för tidigt . Hon föddes 13 dec 08 o var beräknad till 15 jan 09 , så en till som ville bli en 08:a
    Min tjej föddes 22/12 -08 och var beräknad till 11/3-09. Hon skulle också bli -08 vilken min pappa tycker är lite synd (göteborgare )
    For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • ToZa

Haha! Vi bor ju ändå i sthlm så det var helt ok

• Anemia

Dottern föddes v 30+6 pga att hon ville trascha vårat bröllop!
    Sen hade jag en hellp medmed leversvikt med så de var tvungen att plocka ut henne, ca 30% tillväxthämmad (1171 gram, 38 cm)

• TissTassTess

Första sonen kom v23+1 pga att min livmoderhals var för klen.
    Hade inge sammandragningar, men åkte in pga en blödning och då var jag öppen 3 cm, det gick inte att stoppa så några timmar senare var han ute.

Nästa grav fick jag göra en cervix operation då stannade pojken kvar till v 39+4

Svar på tråden vad har anledningen till era prematur födslar?