Inlägg från: en glad |Visa alla inlägg
  • en glad

Vad är det för fel på idiot-ungar som slår andra barn?

CloudBerry the 1st skrev 2009-06-11 13:47:10 följande:

Seriöst alltså?Vad är det för fel på dessa barn? Var är empatin och förståelsen?Såg en sak idag som gör mig så förbannad!Jävla snorungar.
    Barn föds inte onda.... men dåliga förebilder, dålig vägledning/dåligt samspel med föräldrar och att inte bli sedd och förstådd för den man är - kan göra att empati, samvete och "den inre rösten" inte fungerar.... För även om barn inte föds onda så föds de inte heller med godhet och empati - vi vuxna måste hjälpa till att utveckla dessa sidor hos dem.... vi får de barn vi förtjänar kan man säga...
  • en glad
    Alexandra84 skrev 2009-06-13 09:52:29 följande:
    Jo jag håller med dig TS. Min son (3år) kom hem en dag med ca 5 långa rivmärken i ansiktet. Dels ett över ögat, tack och lov blev inte synen skadad. Detta av en äldre pojke, ca 4år. Nu för några dagr sedan kom dottern (1½år) hem från dagis med en massa rivmärken i ansiktet med. Dessutom blåtira, då har hon blivit riven av en flicka på dagis (äldre, ca 4-5år) oich knuffad in i en byrå och slått i ögat! Dottern fick sitta i en frökens knä för att skyddas ifrån denna flicka! Okej, dom är mindre än det TS menar, men hallå!!!!!! Klipp naglarna på era ungar, och lär dom att inte riva andra barn sönder och samman. (mina barn hade inte gjort nåt nån av gångerna så det var ej därför som dom barnen gav sig på mina barn. Detta lovade och svor fröknarna.)
    - så bra att personalen skyddar din flicka det är deras jobb att lära sig att identifiera riskbarn och risksituationer... hantera situationen och inte tro att alla barn lärt sig detta hemma eller ännu kan i förskolan...
  • en glad
    HelenaMaria skrev 2009-07-17 11:16:05 följande:
    Mobbning bestående av fysiskt och/eller psykiskt våld ska aldrig kunna bortförklaras med att empatiförmågan inte är färdigutvecklad! Det är den allra sämsta ursäkten och den räcker inte långt. Att en 4-åring slår en annan för att den kanske tagit en leksak är en sak men det är inte "normalt" med 12-åringar som slår andra. Det är ett kraftigt varningstecken!
    - men är det barnets eget fel att empatin är dåligt utvecklad vid 12 år? Är det inte det diskussionen handlar om - huruvida det är barnets eget "fel" att det beter sig illa, eller föräldrarnas (eller kanske någon annans?)
Svar på tråden Vad är det för fel på idiot-ungar som slår andra barn?