kaffebönan skrev 2009-06-12 12:37:11 följande:
Har bara läst tsHåller med !Jag blir skitlack när jag ser barn som saknar empati!Men det är givetvis föräldrarnas fel!Vem ska annars lära barnen vad som är rätt och fel?
barn utv inte empati och sympati förrän i tidiga tonåren, speciellt killar är senare med detta.
Min son slåss en del när han blir arg , han kan inte känna empati för en annan människa, han kan inte sätta sig in i hur en annan människa känner genom att se till sig själv så som du och jag kan. Jag blir inte arg på honom på samma sätt som om han skulle ha dessa "förmågor" såsom empati och sympati, då jag vet att i många fall så är det inte för att vara elak, utan han bara gör så för att ngn annan gjorde likadant mot honom.
Han kan inte känna för en annan människa, bryr sig inte helt enkelt. Och detta gör inte honom till en elak människa och jag försvarar inte hans beteende men måste jämt påminna honom om att man inte slåss, att det är fel, för han känner inte att det är fel, då han inte kan veta vad den andra personen känner såsom kränkning, etc. Detta är ngt han kommer att få lära sig att man inte gör helt enkelt och det är inte det lättaste (efter 12 år med tät psykologkontakt vet jag att han är en person med speciella behov, även om han inte har en diagnos)
Viktigt är att jag INTE försvarar att man slåss, men det är inte alltid föräldrarnas fel heller. Han har två VÄLDIGT närvarande föräldrar som gör ALLT för att han skall ha en bra vardag, genom att vända sig ut och in många gånger, men alla är olika och kräver mer eller mindre tillrättavisning.
jag blir SÅ ledsen när jag läser/hör sådant där att det är föräldrarnas fel när barn inte kan uppföra sig. Vad vet du om den familjens situation egentligen?? du värderar bara situationen utifrån utan att veta vad som egentligen finns bakom. En pojke/flicka som slåss är inte alltid elak, han/hon kanske inte bara är som ditt barn?
Jag anser INTE att det är mitt fel att min son är som han är. Jag är den BÄSTA mamma han kan ha och han har den BÄSTA pappan i världen för just honom. Vi gör ALLT för att han skall kunna fungera socialt och har så gjort i måååååånga år och sakta men säkert blir det bättre. Men snälla, döm inte bara efter det du ser.