Choklo skrev 2009-06-30 20:54:04 följande:
Hej på er!Jag hoppas att nån kan hjälpa mig och kanske t om lugna mig. :=)Är gravid med mitt andra barn och är orolig för förlossningen. När jag fick mitt första barn visade det sig att jag var blödarsjuk (vilket jag påpekade att jag kunde vara men ingen tog det på allvar) och förorade 2 l blod vid förlossningen. Nu är jag orolig för att det ska inträffa något och att jag ska förblöda och dö. Kog sa att man kan få läkemedel innan förlossningen men jag känner mig ff orolig och undrar vad som händer om jag t ex måste göra kejsarsnitt! Är det nån på tråden som har erfarenhet eller kunskap som ni vill dela med er av? Vore väldigt tacksam då jag oroar mig massor. Kram på er.
Hej,
Jag är anlagsbärare av Hemofili A och har blödningsbenägenhet motsvarande en milt blödarsjuk (min faktorhalt ligger på 19 %). Nu vet inte jag vilken form av blödarsjuka du har. Men jag kan i alla fall berätta hur det var för mig.
Jag var också jättenojjig inför min första förlossnig. Jag förstod inte förrän väldigt sent i graviditeten att jag skulle kunna blöda en hel del. Men det gick bra. Jag tog cyklokapron i samband med värkstart. När sen dottern var född fick jag Refacto (faktor VIII-koncentrat). Denna behandling fortsatte de med under drygt fyra dygn innan jag fick åka hem från BB. Under graviditeten låg min faktorhalt på normala nivåer. Det som kan orsaka problem för oss med Hemofili A är att faktorhalten sjunker drastiskt efter det att barnet är fött. Därför måste man ge faktorkoncentrat direkt när bebisen har kommit ut.
Var ska du föda? Jag hade i princip garanterad plats på KS i Solna. I slutet av graviditeten gick jag på spec.mvc på KS. Där planerade man hela min förlossning. När jag väl kom in på förlossningen meddelades Kirurgen så att de skulle vara beredda om jag behövde snittas. Eftersom de inte visste om dottern också hade ökad blödningsbenägenhet fick sugklocka inte användas. Hellre skulle jag snittas akut. Vad jag förstod skulle det inte innebära några problem. Enda skillnaden skulle vara att jag fick sövas helt.
Nu är jag gravid med nr 2. En liten pojke som kommer att ha moderat/på gränsen till svår form av blödarsjuka. Jag är lite orolig för att jag inte ska hinna in till förlossningen i tid. Med dottern gick vattnet vid midnatt och mindre än sex timmar senare var hon ute. Vad jag har förstått så kan det ta ännu kortare tid med andra barnet.
Jag svarar gärna på mer frågor!