Berra Bus skrev 2009-07-05 22:37:14 följande:
Hej igen, Jag är anlagsbärare av Hemofili A. Detta visste man om tidigt eftersom jag testades i tolvårsåldern då min morbror är blödarsjuk. Jag har gjort moderkaksprov båda graviditeterna. Första graviditeten resulterade i en liten tjej som också är anlagsbärare och också har blödningsbenägenhet motsvarande en milt blödarsjuk. Denna gång visade det sig vara en liten kille med blödarsjuka i magen. Jag ska också ta blodprov någon gång de kommande veckorna för att kolla vilken faktornivå jag ligger på. Förra gången låg jag på runt 70 % (alltså normal nivå). Hör med koag om du inte ska föda på KS. De var i alla fall väldigt angelägna om att jag skulle/ska göra det. Beräknat förlossningsdatum är den 14 oktober. Och du då?
Vad bra att dom kan kolla barnet så att dom vet inför förlossningen om det skulle behövas. Jag tror inte att jag kommer att bli testad så som du... Min son är inte blödarsjuk, eller dom har inte tagit prover på honom, men han verkar inte ha sjukdomen iallafall. Jag frågade när han föddes och då sa dom att man skulle vara observant på blåmärken och dyl.
Jag ska fråga på KS om jag kan föda där, känns tryggt när dom jobbar i samma byggnad. :=) Tyckte du det var bra?
Jag är bara i början av min grav så min lilla/e kommer i feb om allt går som vi hoppas.
Hoppas att allt går bra för dig och din lille kille. Vad innebär det att ha moderat till svår blödarsjuka som han har?