• Fiviva

Neo-journal??

jag har min förlossningsjournal från att jag kom in på förlossningen tills dess att min son kom ut.
    jag skulle vara väldigt intresserad att få tag på journalen för min son under tiden han låg på neo.
    Någon som vet vars jag kan få tag på den?

• Svar på tråden Neo-journal??
  • snoran

Ring till den neo-avdelning som din son var inlagd på!

• Fiviva

Han var inlagd på två. först västerås sen örebro.
    bör man ringa båda eller bara den senare?

• Written Fiction

Jag tror du måste gå via arkivet. Dom flesta sjukhus tar ut en viss avgift för att kopiera journaler och ge ut.

• MammaDiana

Du borde ju bara kunna ringa dit och be dem skicka den, tror de skickar mot postförskott på en 50-lapp eller nåt.

W ska på prematurkontroll idag så jag tänkte faktiskt be om en kopia på journalen idag.

• Emmy K

Jag fick journaler från Örebro efter att jag skickade en underskriven begäran till dem. Jag har inte kvar adressen. Jag har fått journaler från alla ställen de var på även efteråt när de opererades.

• Frila2

Du skickar en skriftlig begäran till journalexpeditionen eller arkivet. Det är lite olika beroende på hur sjukhuset har lagt upp sitt journalsystem.
    Jag skickade en begäran om dotterns neojournal till journalexpeditionen på Drottning Silvias i Göteborg. De första 9 sidorna är gratis, därefter kostar det 2 kr per sida (så är det om man som vuxen begär ut sin egen journal iaf). Min dotters journal var på 40 sidor och hon vårdades i 9 veckor. Tänk på att skriva om du vill ha alla anteckningar och konsultationer, annars får man bara läkaranteckningarna.

For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Livsglädjen

Jag har begärt ut nästan alla journaler för Edvin.

Solna, Huddinge och Sundsvall men inte Örnsköldsvik (där han låg i nio veckor).

Solna fick jag gratis (han var ju där bara några timmar och fullständiga journalen var bara några rader på en sida), Huddinge tog fruktansvärt mycket betalt (särskilt som hon jag pratade med sa att det inte var särskilt dyrt) och jag tror jag betalade ca 400 kr inklusive postförskottsavgiften. Sundsvall skickade gratis (hemlandstinget och ingen uttalad avgift inom landstinget, hörde att de ska ändra på det nu, jag måste nog skynda mig att beställa Edvins Ö-viksjournaler innan de kostar skjortan. Han har en hel pärm där).
    Jag fick jaga runt innan jag hamnade på rätt ställen när jag ringde sjukhusväxlarna, men jag var tvungen att begära skriftligt på alla ställen.

Jag har beställt alla mina egna journaler också (Solna och Huddinge hade jag fått med mig när jag åkte därifrån) men Umeå, Sundsvall och Ö-vik har jag beställt.

Jag orkade inte med att göra alla beställningar vid samma tillfälle, utan totalt tog det säkert ett år innan jag hade samlat ihop dem alla. Dessutom hade det nog gått närmare ett år innan jag började beställa dem överhuvudtaget.

• Alfy85

Vi ska skicka in ett papper med personnr på och vad för journal vi vill ha så skulle de skicka de.

• Frila2

Måste berätta hur fel det blev. Jag skickade in en begäran om dotterns journal. Fyllde i personnummer med de nya sista fyra, de fyra hon fick provisoriskt på sjukhuset (Fxxx) och barnnumret. Allt fyllde jag i. Skickade även in en begäran om min egen journal till arkivet där de vuxnas journaler finns. Funderade på varför jag aldrig fick journalen och efter ett tag fick jag ett brev hem. Hade inte fyllt i mitt eget personnummer Ja, suck. Men nu har jag gjort det också.

For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Alfy85

Idag fick vi våran journal ifrån Neo =)

Svar på tråden Neo-journal??