min pojke ska få resurs.....
Hej päronpuss!
Jag blir upprörd när jag läser att det är 42 barn på en avd. om jag tolkat rätt. Om jag vore dig så skulle jag via chefen inom förvaltningen för barn och skola få veta varför de slog ihop 2 avd. och likaså om det är rimligt för förskolan att kunna nå de mål de har i förskolan med en sådan stor barngrupp. Även skulle jag vilja veta om kommunen har något "tak" för hur många barn som får vara på en avd. I min kommun har vi ett "tak" på 18 barn/avd. I andra kommuner har de endast 15 barn/avd.
Jag tycker inte det är konstigt att din son reagerar på det här sättet. Har ni kollat hörseln? Det kan ju vara så att din son har dålig hörsel och i och med att det är en stor barngrupp med mycket sorl och höga röster så blir det bara ett sammisurium i hans huvud och då reagerar han så här. Det kan vara fler saker som påverkar honom såsom att det är jobbigt att två avd. blir en avd m.m och likaså upplever jag att han måste ta ett stort eget ansvar på dagis vilket han inte ska göra i den åldern.
Det kan även hända saker bakom ryggen på personalen som rör din son (han blir utsatt för utfrysning) som han inte heller kan uttrycka och sätta ord på ett annat sätt än det han gör nu. Även kan han vilja ha uppmärksamhet som han fick förr men inte idag när barngruppen är stor. Jag kan spekulera mer än det.
Jag skulle ta den hjälp med en resurs tills vidare. Men jag skulle ta kontakt med öronmottagningen för ett hörseltest för att utesluta något. Jag fick göra det men min stora son när han hade en "jobbig" tid på dagis.
Lycka till !!! Skriv gärna hur det går för honom!