• SaknarDigBebis

Tatuering före graviditet?

Jag har en tid att göra en tatuering den 1 juli och jag har ÄL nu den 5 juni, så jag undrar om jag skulle bli gravid nu och göra tatueringen skulle de påverka fostret negativt då? Kommer tatueringen läka långsammare? eller händer det ingenting alls? Vill hemsk gärna göra tatueringen då jag väntat i flera månader på att få en tid. Men vill ha lite mer och gå på om vad som kan hända om det nu händer någonting...
    Hur har det gått för er som gjort tatuering fast inte vetat att ni vart gravid?
    eller gjort tatuering under en graviditet osv?

• Svar på tråden Tatuering före graviditet?
  • Mamma till Rasmus och Amanda

Det undrar jag också! Så *puff puff*

♥ Rasmus - mammas älskling ♥
  • SaknarDigBebis

Linda och Rasmus skrev 2009-06-03 15:26:25 följande:

Det undrar jag också! Så *puff puff*
    Hehe ok där ser man xD
  • Agamemnon

I ett så tidigt skede kan det ju knappast skada fostret eller påverka läkningen. Det är väl först senare, när den lilla bönan är ansluten till mamman, som man bör undvika tatueringar (och en del annat), alltså från ca vecka 8?

Men jag är ingen läkare eller så så mig kanske man inte ska lyssna på.

♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • meic

man brukar ju inte tatuera gravida, eller man ska inte göra det

men den 5 juli kan du ju knappt ha hunnit testa, så jag säger gör tatueringen.

• SaknarDigBebis

Hehe ok tack för alla svaren :)
    ja det är ju inte alls säkert att jag blir gravid heller just den här månaden. Så jag vill inte avboka tiden och sen visar det sig att jag inte är det så får jag vänta ytligare några månader.. Tror inte heller det gör någon skada på fostret.

• katizi

det påverkar inte läkningen mer än vad det skulle kunna göra om du tatuerade dig under tiden du har mens.

Angående skada på fostret så är det då så tidigt i graviditeten att det inte ska göra något, varför man inte tatuerar gravida är att det inte är bra för fostret att känna den slags stressen mm som kommer när man tatuerar sig.

Det enda som kan vara annorlunda ifall du skulle vara gravid är att du känner lite mer smärta/inte orkar lika länge men se till att ladda med lite godis och mat innan,

• emmayh

Hej!
    När jag var i 4:de månaden så tatuerade jag mig, och det påverkade inte min graviditet överhuvudtaget, min dotter mådde bra i magen och mår nu 5 år senare bra! Jag gick till och med över tiden med henne...! Tatueraren sa att det inte var någon fara...! Så kör på... det e mitt minne av graviditeten..!

• katizi

EN tatuerare som tatuerar en gravidkvinna i 4:e månaden är inte seriös--

• lyckospeja

Vad jag hört så kan man känna mer smärta, och så blir immunförsvaret sämre när man är gravid. (Kan i så fall vara större risk för infektion t.ex.) Vet dock inte NÄR detta "kickar in", eller om det verkligen är sant...

Själv skulle jag nog inte ta den risken iaf. Känns onödigt.

• tiniz

Är ungefär i samma sits som TS. Jag hade hoppats på att bli gravid inom närmsta månaderna. Har även planer på att tatuera mig, men har aldrig hört talas om att man inte får det som gravid. Hade tänkt att göra det efter sommaren, men då kanske man ska göra det så snart som möjligt i stället. Hur kommer det sig att man inte får göra det som gravid, vad är det som påverkar fostret?

• Agamemnon
    emmayh skrev 2009-06-03 20:33:58 följande:
    Jo, han som tatuerade mig ÄR seriös....
    Inte om han visste att du var gravid i 4:e månaden när han tatuerade dig.
    ♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • meic
    Agamemnon skrev 2009-06-03 20:51:23 följande:
    Inte om han visste att du var gravid i 4:e månaden när han tatuerade dig.
    håller med, då är man inte seriös. att man har företag och kan göra snygga tatueringar betyder inte att man är seriös. Inte heller att man har koll på allt, tyvärr.
  • katizi

som sagt var, han är inte seriös så länge han tatuerade dig och hade vetskapen om att du var så pass långt in i graviditeten, men som jag skrev innan så påverkar det nog varken ev foster eller tatuering om du tatuerar dig dom första veckorna i graviditeten,

• katizi

och sedan som jag skrev innan också så kan man vara mer känslig för smärta som gravid, och bebisen kan känna av pulsförändringar mm om mamman får ont

• SaknarDigBebis

ok.. Det verkar som om det inte är super farligt att tatuera sig när man är gravid tidigt. Sen om det är bra eller dåligt för en själv är en annan femma men fostret klarar sig nog bra :)

• mitzie87

Hejsan. Jag har tatuerat mig under tiden som jag har varit gravid i tidigt skede, faktum är att jag inte visste om att man var gravid just då. Men det har inte påverkat bebisen. Hör dig för med tatueraren så han gör rent ordentligt och är hygeniskt av sig, för då minskar det risken för infektioner och lång tidsläkning. Sen beror det på vart du tatuerar dig hur lång tid läkningen tar. Ta hand om dig och smörj in tatueringen så ska det inte vara någon fara skulle jag tycka.

• mitzie87

PLus är du så osäker så hör med tatueraren vad han/hon tror och tycker. sedan är det du själv som bestämmer hur du vill göra. men har svårt att tro att det skulle påverka den lille

• SaknarDigBebis

Det visade sig att jag inte var gravid, mensen var väldigt sen bara...
    Och det finns en anledning till det också. tog ett akut p-piller för någon månad sen och då vart det en rubbning i menscykeln så det var därför.
    Tatueringen har jag gjort och är super nöjd =)
    Så den ska få läka helt och så ska vi vänta några månader så det har lagt sig ordentligt :)

Svar på tråden Tatuering före graviditet?