Queen70 skrev 2009-06-06 00:33:48 följande:
I min värld ska ett litet barn inte heller vara vaken och med en hel dag. Jag tror många föräldrar är så upptagna av vad de själva vill göra och aktivera sig med unde dagen att de inte låter ungarna få ro utan de ska släpas med överallt. Min är över 10 månader och vill fortfarande sova ett par timmar vid två tillfällen per dag. Om man man låter ungarna följa sin egen rytmn så behöver man ju inte metoda. Hur jag än vrider och vänder på det så känns det enbart som ett verktyg för att anpassa barnet till sina egna önskemål fast jag anser att i alla fall det första året ska handlar om att föräldrarna anpassar sig efter barnets behov.
Jag håller med om att man ska följa barnets egna rytm (gällande allt) och det är precis det jag har gjort med mitt barn, men trots att vi följt hans egna rytm så var det viktigt för oss att lära vår son att bli trygg i en egen säng.
Hade han fått bestämma (använder det ordet i brist på ett bättre) så hade han blivit buren eller legat i badrummet o sovit men detta var inte rätt lösning för oss. Vi testade olika sätt att få honom trygg men följde även hans rytm i sätten vi testade, så vi gjorde en sak märkte vi att han var för osäker med det så backade vi lite och testade ngt nytt, anpassade sätt o metoder för att hans behov skulle bli tillgodosedda samtidigt som vi fick honom att känna sig säker.
Men att gå runt o bära på honom eller behövt sitta i badrummet halva kvällen för att han somnade gott så fort man tog han dit, eller att sitta o hålla hans hand i två timmar, var och är ingen lösning för mig eller för honom då det inte enligt mig inte är produktivt att späda på hans osäkerhet, vi bor inte ute i djungeln vi har ett säkert bo och jag som mor vill hjälpa mitt barn att känna sig tryggt i det.
Nu pratar jag givetvis inte om små spädbarn utan om barn från ca ett halvår och jag kan hålla med om att orginalvarianten av 5mm låter lite grym och att föräldrar ska experimentera och testa o anpassa olika metoder och sätt, både barn och förälder är unika varelser.
Men barn är kapabla att lära sig och har en otrolig förmåga att hitta en personlig trygghet och jag är övertygad om att barn inte far illa av att gråta en liten stund eller att vara hungriga en liten stund. Nu pratar jag inte om att det är ok att låta barn gråta i flera timmar eller att låta dom gå hungriga.