Det finns ju mildare varianter, men då är det ju inte heller 5mm. Det viktigaste för mig är att barnet känner att man omedelbart svarar på deras signaler, att de inte ska känna sig övergivna och utelämnade till att trösta sig själva eller somna av utmattning. Men rent generellt fattar jag inte varför folk ska ha så bråttom med att stöpa sina små bebisar i formar och rutiner och hej å hå...Det är NORMALT att rutiner ändras från vecka till vecka och att bebisar vaknar flera gånger per natt och vill få bekräftelse på att mamma och pappa är där, men i dagens läge så verkar folk ofta inte vara beredda att göra denna uppoffring att anpassa sitt liv efter bebisen under denna korta tid av livet, för tydligen är det viktigare att få egentid, och att vårda relationen med mannen och annat nonsens man läser. Vi har en sån bra och generös föräldrarledighet i Sverige just för att man SKA orka med att ge sin bebis det som den behöver och att orka med vaknätter etc. Inte för att sätt sig själv i första rummet som jag tycker många gör.
Apmor2 skrev 2009-06-04 22:05:47 följande:
ok jag ser vad du menar, men då kanske du kan se att om man anpassar metoden och ser till ens barns behov att man då ej misshandlar barnet, eller?Vet inte om du läst tidigare i tråden om hur jag gjort?Och vill bara påpeka att jag älskar psykologi och barnpsykologi och läst väldigt mkt om det och om sovmetoder. Men rent generellt fattar jag inte varför folk ska ha så bråttom med att stöpa sina små bebisar i formar och rutiner och hej å hå...Det är NORMALT att rutiner ändras från vecka till vecka och att bebisar vaknar flera gånger per natt och vill få bekräftelse på att mamma och pappa är där, men i dagens läge så verkar folk ofta inte vara beredda att göra denna uppoffring att anpassa sitt liv efter bebisen under denna korta tid av livet, för tydligen är det viktigare att få egentid, och att vårda relationen med mannen och annat nonsens man läser. Vi har en sån bra och generös föräldrarledighet i Sverige just för att man SKA orka med att ge sin bebis det som den behöver och att orka med vaknätter etc. Inte för att sätt sig själv i första rummet som jag tycker många gör.