Inlägg från: linda 84 |Visa alla inlägg
  • linda  84

5 min metoden fungerar!!!

engstrom2007 skrev 2009-06-04 20:36:56 följande:
    Vad är detta för ställe ständigt får man höra att man måste sova med sina barn, amma, inte ha rutiner och absolut inte testa 5min metoden. Men ge er tills att det blir olagligt att låta sitt barn gråta så finns det inte något att diskutera. Nej det är inte barn misshandel även om alla barn experter säger det här på fl., tills det står i lagboken. Och all denna diskussion om psyket lägg ner det är inget som säger att det vi eller ni gör kommer resultera till något bra, man gör det man tror är bäst. Och skulle det då bli att mitt barn blir psykiskt rubbad för att han har rutiner och får sova själv får jag stå för det då. Det roliga är att ni som ständigt kritiserar värkar bomb säkra på att ert sätt är rätt det ska bli roligt att se vart fram tiden ger era barn. Sluta kritisera andra för vad de gör, gör det ni anser är rätt och om det skulle ge bra resultat var stolta för det istället. Till aspenbäck GRATTIS
    AP handlar inte om att man MÅSTE amma, samsova, eller whatever. jag har varken ammat eller samsovit med min son (mer än första 2 månaderna) men det är verktyg som man kan använda sig av, på resan mot målet.

och nej, det är inte "olagligt" att barn skriker. det var ju ett intressant svart eller vitt-sätt att se på saken, minst sagt.

det här handlar inte om att jag har en uppfostringsmetod som jag förespråkar och du har en annan- nej det är så mycket mer än så! för detta ÄR barnmisshandel, att inte tillgodose sitt barns behov är fan inte försvarbart! jag har försökt att vara saklig och tydlig men snart orkar jag inte mer. vart finns hoppet och kärleken nånstans? är svenska föräldrar verkligen så jävla trötta???
  • linda  84
    clarens skrev 2009-06-04 20:47:50 följande:
    linda 84 skrev 2009-06-04 20:34:02 följande: nu har du lagt till en hel del till det hundraprocentiga. de ord du nu räknar upp ingår inte i begreppet mamma. däremot för en BRA mamma. men ok, för dig är en hundraprocentiga mamman en sådan som för mig är en bra.
    för en frisk person torde dessa begrepp vara sådant man förknippar med en mamma, jo.
    men som sagt, det sociala arvet är ju väl bevisat.
    jag gillar inte stämplar, trot eller ej. "du är en bra mamma, du är inte en bra mamma", osv, osv. ångestframkallande inoficiella tävlingar på BVC om vem som är den bästa allsmäktiga modern, baserat på om an kan amma eller ej (exempelvis.) som jag tidigare sagt-utsätter man sitt barn för denna tortyr för egen vinning, då är man fan inte värd begreppet, för FÖR MIG står begreppet just för dessa saker jag nämnt! varför tycker du det är intressant att peka på detaljer i mitt språkbruk?
  • linda  84

jag VILL inte gå till en annan tråd, jag ser det som en jäkla plikt att få folk att INSE att detta inte är okej!!!! sen vilken tråd jag är i- couldn't care less! jag har rätt att vara här och uttrycka min åsikt lika mycket som vem som helst.
    syftet med att tråden "ballar ur" är att man åstadkommer något. något händer, en reaktion skapas! en enda människa därute kanske läser vad jag skriver, och frågar sig själv saker. mission complete.

• linda  84
    Apmor2 skrev 2009-06-04 21:19:21 följande:
    ok alla motståndare i lugn o sansad ton och pga av nyfikenhet och möjligheten av att lära mig ngt nytt, - vad är det specifikt ni anser är barnmisshandel med denna sov metod? -finns det andra sovmetoder som ni anser är barnmisshandel?
    - det är barnmisshandel av den enkla anledningen att barnet inte får ett basalt behov tillgodosett. trygghet och närhet är här det basala behovet. lika illa som att låta ett barn gå hungrigt, för att man då exempelvis skulle "lära barnet" att äta mindre, för det är ju så jobbigt att göra mat till det, lika illa är det att inte komma när barnet ropar av förtvivlan. (ja, det ÄR i förtvivlan de skriker- högst sannolikt, jag envisas!)

- alla "metoder", kurer, och annat som går ut på att pressa in barnet i en snäv mall för att man som förälder ska få det smidigare, lugnare eller tystare, anser jag är misshandel. att inte se individen. att pressa ner ungen i madrassen med näsan först, eller att helt enkelt bara totalskita i att gå in i sovrummet vid panikskrik. svårare än så är det ej.
  • linda  84

tar man metoden och anpassar så är det ju inte den ursprungliga metoden längre, eller hur?
    och på vilka grunder tycker du att det är okej att "lära" ett barn att sova i egen säng? det går inte att lära ett litet barn något det inte är redo för. simpel psykologi. varför ska barnet anpassas efter dig? har han eller hon valt att födas till denna värld och till på köpet bli omformad, anpassad och påtvingad bisarra metoder? allt för att du själv ska få egentid? lugn och ro? tystnad? EGOISM!

• linda  84

jag förtydligar: man testar sig fram och ser om barnet är REDO att sova i egen säng. är barnet inte redo- ja så säger det till. här är vändpunkten, nämligen! man kan välja att skita i att barnet inte är redo och tillämpa en metod för att det ska "lära sig", eller så man kan lyssna till sin egen instinkt och tänka "okej, vi väntar ett tag med det här. han var nog inte redo, och han lät mig veta det genom att skrika."

• linda  84
    engstrom2007 skrev 2009-06-04 21:42:14 följande:
    Till linda 84. Men vad vill du komma fram till. Jag förstår att du inte tycker det är bra och inte gör så med ditt/dina barn, men varför kan du inte förstå att vi tycker det. Vi gör inte detta för att vi alla är trötta och egoistiska utan jag tror att många som jag anser att det är ett bra och rätt sätt annars hade vi inte gjort det. Vi anser inte alls som du att det är fel, skadligt och även misshandel för då hade vi inte gjort det. Vill du bevisa motsatsen får du komma tillbaka om 17år och då jag vet vad mitt föräldraskap gett för resultat. Tills dess är det bara tycke om hur man bör göra för att vara en bra förälder. Det är ingen av er som vet vad detta kommer att ge för resultat. Jag tycker ni ska sluta oroa er för andras barn och skötta era egna. Låt oss andra glädjas av att våra barn sover bra takvare metod hit och metod dit. Du behöver inte oroa dig för mitt barn han sover lugnt och stilla i sin säng från 19 till 7 varje dag och det är han nöjd med, även om det innebar veckor av lite gråt när han var 7v.
    att ni inte ANSER att det är fel eller skadligt- that's not good enough for me! det är inte er åsikt jag är intresserad av. självklart är ni skitnöjda med er själva och er prestation med att barnet sover själv från 19-07. gud vad smidigt för ER, föräldrar!
    ska jag inte oroa mig? du säger att din son grät i några veckor när han var sju veckor gammal, och jag ska inte oroa mig? du har då skadat hans grundtrygghet något enormt, det kan jag lova dig. inte undra på fan att han sover lugnt och stilla, det har ju uppkommit genom TVÅNG! vad är det folk inte fattar??!! jag blir fan mörkrädd!
  • linda  84
    Apmor2 skrev 2009-06-04 21:45:42 följande:
    ok bra, för jag beskrev vad den 5min metoden som jag använt mig av (finns variationer, läst lite olika nu som går under namnet 5mm) och jag blev kallad för barnmisshandlare trots att jag beskrivit i detalj att barnet ej försummats och att alla dess behov har blivit tillgodosedda. därför tycker jag det är viktigt att i lugn o ro reda ut begreppen lite.
    du har inte alls beskrivit i detalj att just ditt barn inte försummats. du tog ju ett exempel ur luften. och för att svara på din fråga om VAD det är som är misshandel- om barnet skriker, gråter, bönar och ber på alla sätt det kan komma på efter din uppmärksamhet och du inte ger det till barnet- då är du skyldig.
  • linda  84
    Apmor2 skrev 2009-06-04 21:53:49 följande:
    linda 84 skrev 2009-06-04 21:51:12 följande: hmm nä det gjorde jag inte har skrivit från personliga erfaranheter och beskrivit att mitt barns behov har blivit tillgodosedda, och sedan har jag beskrivit varianten av 5mm som jag har använt. Det är lättare att förstå en text om man inte är så blind av hat.
    hur kan jag vara annat än hatisk i ett sådant här sällskap. nej, detta är inte rätt forum för mig, här blir jag inte förstådd. jag fortsätter min kamp för barnen någon annan stans. med detta inte sagt att ni "vann" ett jävla skit i den här diskussionen. jag orkar bara inte kasta pärlor för svin. man kan tydligen inte utbilda eller upplysa er.
    det ni hela tiden säger som jag slutligen måste påpeka, är : mitt barn går det ingen nöd på, han sover minsann si och så många timmar alldeles lugnt och stilla"... då kan jag tala om för er att ett barn som sover så pass lugnt och stilla utan avbrott, det är inget att vara stolt över! då har barnet ett MANIPULERAT sömnmönster, påtvingat på barnet genom en metod utvecklad och utförd av oss vuxna för egen vinnings skull. och det är helt jäkla oförsvarbart.
  • linda  84
    engstrom2007 skrev 2009-06-04 21:54:48 följande:
    Barngråter!!!!!! Roligt det ska bli för er varje gång ert/era barn vill ha något i affären, den har ju lärt sig att mamma gör allt bara jag gråter. Istället för att försäkra sig om att barnet har fått allt den behöver och sen om den är missnöjd få barnet att förstå att det är bra nu, nu ska vi inte göra annat en sova t.ex. Det finns tussen sätt att ge sitt barn kärlek och trygghet det omfattar inte bara att lyfta upp sitt barn när det gråter. För mig visar jag det genom att inte agera för att vissa att allt är bra det finns inget att vara rädd för. För dig är det inte så, lika olika som vi är lär våra barn också bli och det är inget någon av oss lider av.
    amen shit!!! hur FAN kan du jämföra detta med ett spädbarns rop på närhet??? att ungen skriker i affären har inget med detta att göra, och ja gud... näe jag orkar inte ens ödsla tid på dig! du har så enormt mycket kvar att lära!
Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!