southernbelle skrev 2009-06-07 15:16:03 följande:
Som sagt sa har ajg inte last Eckerberg ( last Ferbers), men jag trodde han sjalv har forskat och gjort en PHD i barns somnbehov? Sa da ar ju hans forskning vard mycket?? Och om inte nagon annan forskare inte ens tycker det ar vart modan att forska i detta sa antar jag att det inte ar skadligt da?? Det borde ju finnas hur mycket forskningar som helst sa stryker att det ar skadligt om det nu skulle vara det ( vilket jag inte tror).
Det finns en mängd barnläkare i Sverige som är kritiska mot bla. Eckerbergs metod, det innebär INTE att de har medel att lägga på vetenskaplig forskning kring hans metod.
Däremot finns det en forskning som hanterar den behandling barn ofta utsätts för (att bli ignorerad, att tillåtas skrika i ensamnhet längre stunder osv.) när man följer Eckerbergs metod och där finns absolut indikationer på att metoden kan vara skadlig.
Däremot är det ju ett området som är in i det närmsta omöjligt att göra långtidsstudier på och de som anser att metoden är grym lär knappast utsätta barn för den i syfte att stödja sin hypotes.
Det är inte heller säkert att metoden ger någon bestående skada, men innebär det att metoden är bra att använda? Är "tillfällig skada" som kan repareras acceptabel?