NovasMorsa skrev 2009-06-04 10:25:53 följande:
ok nu måste jag fgråga er kritiker ngt.. mina barn somnar själv båda två (eller ja min yngsta somnar oftast medans hon äter sista målet inför natten men har hon inte hunnit somna så somnar hon pang bom i sin egen säng) jag har två barn ett på 2,5år och ett på 3mån och min sambo o flickornas pappa jobbar som lastbilschafför o är ute o kör i två veckor o sen e hemma på heltid i två veckor detta innerbär att jag är ensam med mina barn 14dygn per månad. om inte nån av våra vänner är o hälsar på oss ja min älsta går på dagis så vikliver upp på morgnarna. så rutiner gillar alla barn de kan vi väl vara överens om? men om ja inte lärt mina barn att somna själv hur skulle det då sett ut?? båda barnen soomnar för natten vid 20.00 tiden skulle jag då sitta/ ligga med min 2,5åring i famnen o söva henne i en halvtimme timme medans min 3månaders ligger o tokskriker efter mej? eller tvärt om?? ingen av dom skulle nånsin somna o jag skulle ha ett helvete.. visst då både jag o min sambo e hemma så tar vi varsin unge på kvällen. annars lägger jag eller sambon den unge först som värkar tröttast vi läser saga för älsta dottern beroende på om yngsta e vaken eller inte.. annars lyssnar hon på en saga på skiva ist men vi lägger henne pratar lite om dagen pussas o kramas osv osv. slävker lampan o säger god natt.. o visst självklart skulle det vara ngft så får dom somna i våran säng visst inga problem de är bara att göra det. så till er kritiker tycker ni att ja har misshandlat mina barn?? tycker ni att ja struntar i dom? tycker ni dom värkar vara "förstörda" pga att dom fått lära sej att somna själv? är iof bara våran älsta som vi använt 5minmetoden på o ja säger bara det en kväll tog det o då var hon arg o skrek på oss i 15min i så fort hon ropade mamma eller pappa så svarade vi henne.
Det finns väl andra sätt att "lära" barn somna på än med 5 mm? Har man flera barn borde väl en "icke-skrik-metod" vara att föredra eftersom skrik just tenderar att väcka eventuellt sovande syskon. ;)
Nu gick det ju väldigt snabbt för er, men för många så tar det en vecka eller mer med tex. 5 mm.