southernbelle skrev 2009-06-06 00:26:37 följande:
Somn behovs for barnets utveckling sa far inte barnet tillrackligt med somn sa behover man gora nagot for att fa dom tillrackliga timmarna (sen om det ar samsovning, metoder eller vad som helst spelar ju mindre roll). Mitt barn sover ca 8 timmar per dygn och det ar absolut inte bra med tanke pa att det verkligen paverkar hans dagliga liv.
Jag anser det helt fel att stirra sig blind på klockan och räkna timmar. En av de stora orsakerna till att folk tar till sömnmetoder, tror jag! Jag har själv gjort samma misstag då och då, t ex när mitt 5:e barn redan vid 2 månaders ålder började sova endast 8 timmar/natt plus 2x15 minuter på dagtid. Sammanlagt 8½ timme/dygn alltså! Något borde rimligtvis vara fel - fast hon verkade må jättebra, förstås. Det var ett evigt gnällande på henne (som jag tog som sömnbrist först), men när jag väl slutade stoppa henne i sängen/vagnen och puffa, buffa, gunga osv hela tiden, så slutade hon gnälla. Hon ville inte sova, för hon var pigg! Fick hon leka på sin filt eller vara social med familjen, så var hon hur nöjd som helst.
Och hon utvecklades mycket snabbare och bättre än sin storebror, som fortfarande när han var över halvåret sov 18-20 timmar/dygn. Visst mådde han bra och var frisk, men han sov ju bara! Det fanns ingen tid för honom att leka och lära sig saker ...