• Lisen08

5 min metoden fungerar!!!

För oss tog det drygt ett halvår att reparera skadan efter 5mm.

Självklart ger lillen upp när ingen lyssnar på hans signaler

Hoppas att 5mm och andra skrikmetoder försvinner snart. DN har en bra artikelserie om barn nu och i höst kommer Louise Hallin med sitt program om barn på SVT. 5mm är inget som förespråkas i något av dessa två forum.

Det som som står i ts kunde jag själv ha skrivit för 2,5 år sedan. Idag när jag läste inlägget trodde jag först att det var ett skämt (ett dåligt sådant förstås).

• Lisen08

Jag kommer absolut att lära min son att säga ifrån om han ser att någon riskerar att fara illa.

Ja, jag tycker synd om ts barn, precis som jag tycker synd om min son som jag utsatte för metoden.

Gladabarnensmamma skrev 2009-06-04 17:23:11 följande:
    Alltså... alla ni som hoppar in här och säger FEL FEL FEL FEL och URS och STACKARS BARN och hit & dit... vilket konstigt sätt att bemöta ngn som inte tycker som er! Lär ni era barn att det är fritt fram att flyga på andra som har olika erfarenheter / åsikter än er också? Eller tar ni det pedagogiska greppet och neutralt delar med er av era erfarenheter istället? Bara en stilla undran...
  • Lisen08

Det är en lång historia, jag har den i min blogg här på FL.

Har även en liten litteraturlista med bra böcker om barns behov de första åren.

Kålrabbin skrev 2009-06-04 17:39:37 följande:
    Kan du inte berätta vad som hände? På vilket sätt fick ni reparera?
  • Lisen08

Nej det finns inte olika varianter av metoden. Den finns beskriven i broshyr. Har du läst den?

Apmor2 skrev 2009-06-04 17:41:28 följande:
    det är därför jag hela tiden sagt att det finns tydligen olika varianter av metoden och förklarade tydligt att det var en variant jag använde..
  • Lisen08

Men varför måste de lära sig sova i egen säng när de är så små?

T om 5mm sk grundare Bernt Eckerberg säger att barn är skapta för att sova nära föräldrarna de första åren.

elinasteen skrev 2009-06-04 17:42:50 följande:
    Jag tror inte att folk som använder sig av metoden använder den för att få egentid? utan för att få barnet o sova i sin säng istället för mamma o pappas? jag säger inte att nåt är rätt o fel, men tycker det är elakt av endel att säga att dom gör det för att få egentid? barn måste ju lära sig att sova i sin egen säng? det som diskuteras här (som jag fattat det) är HUR man ska lära dom att det inte är farligt att sova i sin egen säng? Inga påhopp nu, tack, för jag vet att jag inte har egna barn. Det är bara en teori.. Men jag tror barnet blir räddare av att somna med mamma/pappa jämte och sen vakna mitt i natten och då är mamma/pappa borta?! då borde det ju, teoretiskt sett, vara tryggare för barnet att se att "mamma eller pappa kommer inte vara här tills jag somnat, men hon kommer om jag behöver det" men jag vet inte. Var bara nyfiken på hur metod(erna) fungerar, har säkert skrivit nåt som kan uppfattas fel. men skitsamma, jag menar inget illa mot nån iallafall Alla har väl sin egen lilla metod, men man kan ju ändå tipsa varandra om småsaker som KAN hjälpa varandra
  • Lisen08

Självklart ska man inte bädda in bebis så att den riskerar att kvävas. Man kan ju använda sådana speciella små bäddar som man lägger bebisen i mellan sig. Vi hade sonen uppe mellan våra huvuden och det gick jättebra.

Gladabarnensmamma skrev 2009-06-04 17:56:31 följande:
    Jag fick mina ungar i Australien och Kanada och där varnar man faktiskt för samsovning pga. kvävningsrisk (som katastrofalt nog hände en bekant till mig när hennes pojke var 4 månader). Inga kuddar, gossedjur, filtar och tjocka madrasser innan 1 år fick jag höra (min tvåa gallskrek iofs nätterna igenom och sov/ammade vid min sida i våran säng de första 5 månadern, men så fort han kunde vända sig så fick han sova i egen säng).
  • Lisen08

Men det är fel att säga att man har använt sig av en metod som man egentligen inte har använt sig av. Varför då envisas med det?
    Varför inte säga att "vi gjorde på vårt eget sätt?

Det är många som säger att 5mm är så bra och sen när man fråga hur det gick till vid genomförandet så har det ingenting med 5mm att göra.

Om jag vore du så skulle jag vara tacksam för det.

Apmor2 skrev 2009-06-04 18:01:38 följande:
    men nej har aldrig läst i ngn brochyr utan läst i böcker och nätet och under namnet 5mm, tänkt att man ska behöva upprepa sig så mkt.. tydligen upprepar jag mig så mkt eller så tycker inte moderatorerna om mig för dom tar bort mina inlägg.Så snälla snälla människor läs det jag skriver om ni inte förstår läs dom igen.För som jag sa förrut vi har säkert mkt att lära av varandra om man kan lyssna på varandra i lugn o ro, så är det lättare att lära sig nåt.
  • Lisen08

Lämnar tråden nu. Svarar på ev frågor via min sida här.

Blir ledsen och smått ilsken när jag skriver i trådar om 5mm

Tackar för mig...

Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!