Jävelunge skrev 2009-06-04 11:41:52 följande:
Ingen säger att man skall vara utan sömn. Men det finns många bättre sätt att somna ett barn på än att utsätta den för kränkningar. Att som förälder inte kunna vara mer empatisk och ansvarsfull än att hänfalla åt en "quick fix" som 5mm är patetiskt. En annan "quick fix" är att tvätta ungens mun med tvål om den säger något dumt. Eller låsa in barnet i garderoben. Det oönskade beteendet slutar säkert eftersom man skrämt/kränkt barnet till lydnad. Samma ska med 5mm. Men man skall fan inte tro att det inte skadar barnets psyke eller den långsiktiga relationen mellan barn och förälder att göra så.
de flesta jag hört använt 5mm har ju testat allt annat utan framgång, när det då uppenbarligen är sista utvägen att få sömn i familjen så tar man väl den?
jag kämpar för fullt med min snart 3åriga dotter för att få henne somna i sin säng pga att vi satt med henne tills hon somna när hon var liten. ska jag sitta med henne i knät tills hon flyttar hemifrån då eller ska jag lära henne att det inte är farligt att somna i sin säng?
näradig skrev 2009-06-04 11:44:27 följande:
men jag TROR ju att barnen tar skada. varför ska jag vara tyst när jag ser barn ta skada men inte du? Barnen behöver inte ta skada för att du tror det ska du då låta bli?
visst får man uttrycka sina tankar i allt men man behöver ju inte pracka på nån annan samma tankegångar å åsikter. finns en historisk händelse som fungerade på samma sätt, den sätter fortfarande sina spår.
visst säg gärna "jag tycker si å så pga att..." men sen när någon svarar "visst kan man se det så men ..." så behöver man inte rikta taggarna utåt utan man kan lyssna å diskutera utan att idiotförklara varanda. det var nått vi fick lära oss redan i förskoleåldern.