• Suri

Framåt vänd i framsätet?

Barn ska åka bakåtvänt tills de är 4-5 år.
    Har aldrig läst att de kan sitta framåtvänt när de väger 15 kg.

För att sitta i framsätet där det finns airbag skall man vara 140cm lång.

• Suri
    alepet skrev 2009-05-31 22:18:44 följande:
    Det står på våran barnstol att det är okej för barn att sitta framåtvänd i sin barnstol när han/hon uppnått 15 kg. Fram som bak så länge där inte är någon AirBag!!
    Jo. det kanske det står. Det kanske är en tysk stol? Eller en annan Europeisk. Det har med barnens nacke att göra. Andra kan säkert förklara mycket bättre än mig. Men du kan läsa själv här.

www.ntf.se/konsument/fraga675.asp

Vet att det pågår kampanjer runtom i världen för att fler skall låta sina barn åka bakåt så länge som möjligt.
  • Suri

Fru Bergman skrev 2009-05-31 22:35:28 följande:

Och varför jag undrar är att ett par kompisar som precis fått bäbis har satt deras 4åring i framsätet i en vanlig bältesstol, och jag tyckte inte att edt kändes helt okej
    Förstår hur du känner. Har en kompis som gör detsamma.
    Mina barn har alltid suttit bak, de har lärt sig att det är den säkraste platsen. Min dotter som nu är 13 sätter sig alltid i baksätet. Ibland när det bara är hon och jag i bilen frågar jag om hon inte vill komma fram, men hon är fortfarande lite rädd för airbagen.
    Fast hon sitter fram ibland.
  • Suri

Fru Bergman skrev 2009-05-31 22:34:15 följande:

Min dotter är 4 år och väger 18kg, hon har haft lite små panik att åka bakåt den sista tiden. Så nu sitter hon framåt i baksätet. Och förra veckan var vi nere och skulle koppla ur airbagen på våran opel vectra, så bäbis kunde sitta där fram... Men det gick tydligen inte på våran bil. Så nu får jag ha bäbis och storasyster ensamma där bak.
    Min svägerska och hennes man har en 2-åring och en 4-åring i baksätet. I höst får de en liten till som också kommer att sitta i baksätet med sina syskon. Hur nu det ska gå... Men det går nog bra!
    Tror att din dotter kommer att tycka att det är jättemysigt att sitta bak med småsyskonet och "vakta" lite. Hon är ju så stor.
Svar på tråden Framåt vänd i framsätet?