• kardemummakrydda

Önskar tips på hur göra för att stanna hemma länge med dotter!

Våra Föräldrarpenningsdagar tar slut i vinter då jag vart hemma i 1,5 år. Har ni något tips på hur jag kan klara mig på att vara hemma till 2 år. Känns tidigt ändå med att lämna dottern vid 1,5 år på föskola.

Vårdnadsbidraget skulel vara till hjälp med känns ändå lite för att få ihop allt...

• Svar på tråden Önskar tips på hur göra för att stanna hemma länge med dotter!
  • April Mamma

Jobba extra på kvällar/helger....

• cirpen

Har du bara viljan så går det mesta.

Redan nu kan du prioritera bort allting som inte är nödvändigt. Säga upp abonnemang.(Typ boxer, tidningar mm) Handla begagnaade saker vare sig det gäller kläder eller leksaker om man ens behöver handla sånt alls?

Jag tar för givet att du inte åker på någon semester?
    Sälj av saker som du inte behöver?
    Åker kommunalt?
    Se över dina försäkringar.

Inga restaurang eller fikakostnader, dyra tidningar eller alls någon tidning?

Det är svårt att tänka om men det går.

Spara så mycket du bara kan. Spar fp som du tagit ut så du har råd när du får vårdnadsbidraget.

• Ataraxia Aponia

Jag pluggade på distans en termin för att tänja min föräldraledighet. Det finns massor av roliga kurser på högskolor landet runt. Några kräver inte någon närvaro på skolan alls, andra har enstaka obligatoriska moment men de ligger oftast på kvällar och helger.

• Kålrabbin
    Hemmaföräldern skrev 2009-06-07 00:25:07 följande:
    Kolla här: www.hemmaforaldrar.se/tips_till_hemmaforaldra... Kolla om din kommun har vårdnadsbidrag. Kolla om dom har 2familjssystem. du kan studera halvtid och hitta en annan familj som arbetar eller studerar på halvtid. Ni passar varandras barn och får ersättning av kommunen. www.hemmaforaldrar.se/system.html Bli privat dagmamma och ta 1-2 barn till och få ersättning för eget barn.
    Är regler för privat dagmamma samma i hela landet eller är det bara vissa kommuner som godkänner det?
  • liljeblomman

Börja plugga

Jättebra att studera om man vill vara hemma länge med sina barn. Jag har studerat på úniversitet nu heltid ett år på distans och haft Samuel hemma.
    Ganska tufft förstås men det fungerar om man kämpar lite.

Kram till er!

• ElinC

Skaffa fler barn... och skjut problemet på framtiden.

• Ledilnaan

Bli timvikarie och jobba kvällar och helger. Så har jag själv gjort, min minsta son är nu 15 mån och vi har kvar ca 200 dagar, så vi kan lätt vara hemma med honom i två år.

• tjejmaffian

Får man lov att plugga (och få studiemedel) samtidigt som man har vårdnadsbidraget?

• Hemmaföräldern
    Kålrabbin skrev 2009-06-07 00:34:55 följande:
    Är regler för privat dagmamma samma i hela landet eller är det bara vissa kommuner som godkänner det?
    Oftast är det borgerliga kommuner. Vänstern är emot alla alternativ som inte är dagis. Men ring din kommun och kolla
  • Stormis
    tjejmaffian skrev 2009-06-18 21:27:51 följande:
    Får man lov att plugga (och få studiemedel) samtidigt som man har vårdnadsbidraget?
    I min kommun får man "göra i princip vad man vill" så länge man tagit ut 250 fp-dagar, inte utnyttjar kommunal omsorg och barnet är över 1 år.
    ♥♥♥ Dotter 0710 & lillebror i magen med BF 0912 ♥♥♥
  • näradig

studera eller ta emot ett eller två "dagbarn".

Svar på tråden Önskar tips på hur göra för att stanna hemma länge med dotter!