• plupp06

en tråd för oss med diagnosen "för tidigt klimakterie"

Här är en till med POF. Fick beskedet när jag var 27. Men jag tror att jag haft detta flera år innan dess men inte märkt något pga av att jag åt p-piller som maskerade symptomen.

Har inte fått någon förklaring varför, men däremot så upptäcktes det i samma veva att jag har sköldkörtelproblem.

• plupp06
    ullronj skrev 2009-06-10 15:47:58 följande:
    Jag kom i klimakteriet tidigt pga sköldkörtelbekymmer dvs autoimmunsjukdom har oxå spelat in det är ju liksom samma allt hör ihop.
    Har läkarna sagt att sköldkörteln är boven i dramat till POF hos dig? Sköldkörtelproblem verkar vara en vanlig åkomma hos oss.
  • plupp06
    ullronj skrev 2009-06-09 20:15:50 följande:
    Var idag på läkarbesök på fertilitetskliniken för att till hösten få börja äggdonations behnadling, men läkaren avrådde oss bestämt för att gå vidare med detta pga att jag hargjort en massa tarmoperationer vilket ökar riksen för mig, och barnet, vid en graviditet.Så det var inget roligt besked att få när man äntligen kom fram i den kön.....Som tur är så står vi redan i adoptionskö oxå.... så vi får väl ta tag i det till hösten....Var bara tvungen att skriva av mig lite...
    Kunde ingen sagt detta till dig innan, läkaren som skickade remissen borde väl kunnat misstänka att det skulle kunna bli problem? Måste vara otroligt jobbigt att stå i den långa kön och sedan när man får komma på besök få detta besked. Men tur i oturen att ni även står i adoptionskö.
  • plupp06
    kramiiis skrev 2009-06-10 15:34:38 följande:
    hejsan! själv har jag inte diagnosen POF men är väl påväg dit då jag är 28 år och knappt har ngn äggreserv kvar.
    Vet du vad du har i FSH? Det var pga mitt höga FSH (75) som läkaren ställde diagnos.
  • plupp06

Har en fråga ang trisekvens och likande preparat som är avsedda för klimakteriebesvär. Fungerar de som p-piller ur fertilitetssynpunkt?

Jag kan ju uppenbarligen inte blir gravid, men det kan ju finnas en mikroskopisk chans att man blir det, men definitivt inte med p-piller som jag i dagsläget är ordinerad av gyn. Därav min fundering om trisekvens är bättre ur den aspekten.

Vad har ni POFFARE fått för rekomendationer att ta för preparat för att stimulera en cykel?

• plupp06

Spiralling : När jag fick reda på underfunktionen var mitt TSH lätt förhöjt (6,5) men T4 låg inom referns (12).

Spiralling och Frida: Tycker ni ska begära att förgöra kromosomanalys, jag har gjort en sådan men de fann inga fel.

Frida: dina TSH och T4 värden verkar vara helt normala. Vet du prover gjorts på TPO antikroppar? har man sådana kan man i framtiden ligga i riskzon att få problem med sköldkörteln.

Därför: Många får samma symptom som kvinnor drabbas av vid vanligt klimakterie, dvs värmevallningar, humörsvängningar, oregelbunden/utebliven menstruation. Misstänker du att du hamnat i tidigt klimakterie?

• plupp06
    Sommarblom skrev 2009-06-13 11:14:27 följande:
    Estra Jag äter Trisekvens och som jag förstått det fungerar det INTE som p-piller.
    Ska nog be att få trisekvens utskrivet isället för p-piller, men just nu genomgår jag en testcykel för ÄD i höst.
  • plupp06

Linisen: Nej jag har nog formulerat mig felaktigt. Jag äter P-piller i vanliga fall för att framkalla en menscykel och få blödning varje månad. Just nu genomgår jag en testcykel med vanliga östrogentabletter i hög dos inför ett ÄD försök. Anv'nder man trisekvens i Göteborg under testcykel?

Har du använt trisekvens, är du nöjd med dem? Att man ska få så dålig information vad man bör och inte bör använda. Känner precis som du skriver Linisen att läkare är okunniga och ingen tar hand om mig och min diagnos. Jag undrar över massvis, öströgen och bröstcancer, benskörhet + massa annat men jag får inga svar på mina funderingar då ingen läkare verkar veta eller orkar bry sig.

• plupp06

Tack för länkarna Friida! Ska kolla in dem någon dag.

Svar på tråden en tråd för oss med diagnosen "för tidigt klimakterie"