en tråd för oss med diagnosen "för tidigt klimakterie"
Hej på er! En sån här tråd har jag saknat! Tack Linisen för att du startade den.
Jag är 36 år och har nyligen fått diagnosen POF, men har troligen haft det rätt länge. Jag äter Trisekvens nu och har tidigare ätit p-piller nästan hela tiden, förutom ett par år.
Jag känner lite som Linisen att ingen bryr sig så mycket om att gå vidare med varken bröstcancerrisk, benskörhet eller annat.
Vi har ärftlig bröstcancer i släkten, så jag var i riskzonen redan innan jag fick den här diagnosen och det känns ju inte alls bra. Men jag har inte riktigt förstått hur stor risk det är att äta t ex Trisekvens i min ålder. En del säger ju att eftersom jag har så låg östrogennivå innebär medicinen bara att jag kommer upp i normala nivåer för min ålder. Risken börjar inte förrän jag blir drygt 50, ifall jag fortsätter med medicinen då. Men jag vet inte... Vad har de sagt till er?
Jag har också en del funderingar kring benskörhet. Vet ni om det är en vanlig röntgen man gör för att se det? Måste man röntga hela kroppen? Ska man göra det regelbundet?