• spiralling

en tråd för oss med diagnosen "för tidigt klimakterie"

Jag är gärna med här. Jag har samma diagnos. Har nu börjat äta p-piller då vi ska göra försök med ÄD i höst. Läkarna vill att jag ska få en regelbunden cykel innan dess. Jag har väldigt oregelbunden mens utan dessa men inga andra symtom. Hittade mitt fel genom fertilitetsutredning som då visade att mitt FSH var alldeles för högt. Har gjort ett försök med IVF men producerade inga ägg. Detta försök resulterade i stället att jag fastnade i nedregleringen med alla jobbiga symtom ett par månader. Sedan försvann symtomen och mensen kom igång igen. Ingen läkare har dock något hopp om att vi ska lyckas med mina ägg som kommer då och då. Även om jag inte vill lyssna och tro på dem, måste jag göra det för att kunna må bra, orka gå vidare och satsa på nästa steg. Det är oerhört tungt och inget man förväntar sig innan man fyllt 30.

• spiralling

Och visst känns det tokigt att börja med p-piller då man försöker få barn.... Det håller jag med om, men i nuläget har vi inget annat val. Min oregelbundna mens kommer annars försöra våra chanser vid ÄD-behandlingen....

Linisen: Du har inte funderat över möjligheten att bli gravid med donerade ägg och spermier (s.k. embryoadoption). Jag funderade på vad jag skulle ta mig till om min sambo skulle lämna mig. Eftersom jag längtar oerhört efter barn och inte kan inseminera mig så hade jag nog satsat på det. Nu hoppas jag ju förstås att min älskade sambo inte ger sig av... Vi står även i adoptionskö och som jag förstått det tar det en vansinnigt lång tid om man är singel. Tydligen går paren före singlar, eller??

• spiralling

Jag har inga andra åkommor än POF (än). Har testats för sköldkörtelproblematik. Vad hade ni för TSH och T4 värde på era sköldkörtelprover?
    Jag har ärvt detta av min mor som kom i klimakteriet vid 30. Läkaren säger att det kan handla om ett fel på X-kromosenen som går vidare till döttrar. Kanske tur vi ska satsa på äggdonation så man inte för detta vidare??

• spiralling

Jag hade TSH 2,6 och T4 17. Läkaren sa att detta var normalt. De tyckte t.o.m. att T4 var på gränsen till högt vilket tyder på att jag inte har en underfunktion.

• spiralling

Det är nog svårt att veta om det är det andra som orsakat POF eller POFFEN som gör oss mer utsatta för annat. Som jag förstått har vi med POF ökad risk för autoimmuna sjukdomar såsom hypotyreos mm.

Jag tar p.piller men dessa tar jag för att vi ska göra IVF med ÄD efter sommaren. Då måste jag ha regelbundna blödningar först. Utan medicin har jag oregelbundna blödningar men inga andra symtom. FSH mellan 30-60.

Svar på tråden en tråd för oss med diagnosen "för tidigt klimakterie"