Inlägg från: Fru J |Visa alla inlägg
  • Fru J

Retrovagnstråden 16

Ljungem skrev 2009-06-07 19:55:38 följande:
    Hej alla!!Jag tänkte höra om någon vet vilken årsmodell det är på min vita emmaljunga och vad den heter. Bild finns i mitt galleri. / Emma
    Det ser ut som en Viking, jättepopulära i USA, förutom här i Sverige då
  • Fru J

Hejsan alla härliga retrovagnsälskare

Har precis fått hem en JÄTTEFIN Emmaljunga Princess från början av 80-talet, med både liggdel och sittdel! TACK MissMio för hjälpen! Kromet bara glänser och tyget är i jätetfint skick! Bild kommer i mitt galleri ikväll för alla som vill

Tänkte bara höra om någon har 4 stycken svarta Emmaljungahjul över från 80-talet? Med svarta navkapslar? Om någon har några över kanske ni kan hojta till (får man förresten göra en sån efterlysning via tråden? har inte riktigt förstått vad man får skriva och inte )

Ha en bra dag!!

• Fru J
    reell skrev 2009-06-08 17:59:55 följande:
    Oj, postade visst... :)Jaja, dessa saker är det jag skulle vilja göra nåt åt:1. Den luktar lite "sommarstuga". Tror inte det är mögel, men liksom lite "instängt". Ska byta madrassen till en ny och hoppas det hjälper en del. Någon som har något bra tips på hur man kan få bort sommarstugelukt annars?2. Hjulen är lite spruckna. Det är originalhjul, vita. Finns det nånstans där man kan köpa "nya", eller går det att renovera? Man vill ju inte sabba intrycket genom att byta till "moderna" hjul...
    Hej!

Emmaljunga säljer fortfarande nya vita gummihjul i storlek 30 cm så man kan få splitternya hjul som ser ut som dom gamla
  • Fru J
    reell skrev 2009-06-08 19:17:25 följande:
    Oops, galleriet var visst inte öppet. Men det är det nu!jenpuh: Det låter ju fantastiskt! Vet du vart? Någon webbshop, eller tips på butik i Göteborg?
    Hej!

Har precis lagt upp bilder på min Emmaljunga Princess i mitt galleri, den blev som ny med nya hjul!
    Hjulen går att beställa på t.ex. Babyland och Babyproffsen. Jag köpte min från Babyland. Dom beställer hem dom från Emmaljunga. Hjulen heter ungefär "Emmaljunga EVA-hjul, vita med krom, 30 cm" Lite långt och krångligt, men då blir det nog inte fel
    Lycka till och hoppas du får tag på dem. Han på Babyland där jag köpte dom sa att Emmaljunga snart skulle sluta tillverka dom men hade ett gäng på lager fortfarande.
  • Fru J
    MissMio skrev 2009-06-08 13:44:19 följande:
    Hej där Jenphu.....Bara kul att kunna hjälpa till!Nu har vi landat hemma igen o de stora är i skolan.... själv skall jag ut i garaget o rota fram hjulen som jag hoppas passa vagnen vi hämtade till oss själva!!!På onsdag skall jag till Karlskrona o hämta en Emmaljunga Concord!!! Jippieee!!! Har velat ha en länge o nu budade en kompis hem den till mig... Men jag får hämta den själv... O de gör jag så gärna så!! det är den som har länkats till tidigare, en vit med blommor på sidan av liggkorgen... Fick aldrig tummen ur att köpa den förra gången så nu fixade M det till mig! Får se om det är något att ha, men 51 kronor kan den kanske vara värd i alla fall!!! hahahaGrattis Alexxia till Ditt köp, tror att vagnen är 88-89 eller något sånt, ser fin ut i alla fall...
    Åh vad spännande! Passade hjulen? Vad var det för vagn som nu hämtade?
    Hoppas det kommer upp bilder på fina vagnen och sen Emmaljunga Concorden Vad roligt att du äntligen hittat en sån!!

Nu har jag lagt upp bilder på vagnen Bytte hjul till nya gummihjul från Emmaljunga och nu är vagnen som ny! Fantastiskt skick! Den förre ägaren måste ha vårdat den mycket ömt!
  • Fru J
    Boothwalker skrev 2009-06-08 19:27:02 följande:
    Köpte du hela hjulen eller bara däcken? Vad kostade det?
    Jag köpte hjulen hela med fälgar (det heter väl det om vagnar också) och gummi. Fyra hjul kostar 400:-, men det kan vara så att Emmaljunga höjt priset nu till 600 för fyra stycken, dom pratade om det när jag köpte mina för någon månad sen.
  • Fru J
    reell skrev 2009-06-08 19:41:33 följande:
    jenpuh: Vilka snygga däck - och vilken fin vagn! Får kontakta Babyproffsen eller Babyland snarast. Tack för hjälpen!!
    Det var så lite så! Kul att kunna hjälpa till! Ser fram emot att se bilder på "makeovern" sen
  • Fru J
    Okänd skrev 2009-06-08 20:38:44 följande:
    Jenpuh: fin vagn! Är däcken verkligen 30 cm? Vi har nu mätt däcken på vår Emmaljunga från 1968 (se mitt galleri) och vi får det till 30 cm, men dina ser mkt mindre ut?Angående gulnade handtag:Vi ställde oss inte med Svinto, utan gubben sprang iväg till färgaffär'n och köpte vanlig blankvit lacksprayfärg. *Duckar och hoppas att ingen tycker vi har förstört vagnen*. Det blev bra.
    Hej "okänd"
    Jo däcken är faktiskt 30 cm. Kanske luras man av att liggdelen är så stor. Läste någonstans att det är den största liggdel som Emmaljunga gjort...
  • Fru J
    MaryMalou skrev 2009-06-08 21:22:59 följande:
    Intressant med däcken men på jenpuhs bilder ser det ut att vara bredare däck än 70-talsdäcken. Lite mer 80-tal. Fast jag kanske ser fel? Skulle vilja ha smala vita 70-talsdäck till min röda sittvagn. De däcken är lite spruckna och trista även om de funkar ett tag till.
    Ja det kan nog stämma MaryMalou, däcken är nog lite bredare än 70-talsdäcken, meni nte så jättemycket tror jag. Skulle tippa på att mina däck är kanske 4 cm i bredd. (har inte möjlighet att mäta nu). Ser nog mer ut som 80-talsdäcken.
  • Fru J

Men vilken fin vagn Veladis!! Tänk om jag var lika duktig på att klä om...har en gammal Rio i källaren

Svar på tråden Retrovagnstråden 16