• Hanniken

Reductil

Hej o hå!

Tänkte slänga in en fråga om det går för sig.
    Har så länge tänkt på R, vill så gärna. Men vågar inte riktigt ta kontakt med vårdcentralen för det.
    Har tidigare varit i kontakt med dietister men det funkade inge vidare, en av dem gjorde jag mig rent osams med. Jag VET ju vad  jag ska o inte ska äta...men tja...disciplinen är det ju si o så med.
    Tror ni R kan hjälpa mig med det?
    Vad "krävs" för att få R utskrivet?

Tack

• Hanniken
    Tindra02 skrev 2009-08-12 16:14:21 följande:
    Är det kvällarna du har svårt? Vet dom skrivit här att man ska ha ett BMI över 35 för att få det. Så det har ju jag. Är dietisten på VC oxå? Tycker du ska ringa och prata och få en tid till dr. Lycka till!!!
    Jo det är nog kvällarna här med, då är dagens dieter som bortblåsta =/
    Har över 35 men får för mig att jag inte kommer få utskriver iaf. Diteristen har varit genom VC ja o det har varit flera olika, de jobbar ju på samma sätt men restultaten var olika....den va en sån supersöt smal lite snärta som det skar sig totalt med o jag blev obstinat....mkt dumt jag vet!
    Hon sa att det va mitt eget val att jag va tjock....sant... men det va INTE vad jag ville höra!
  • Hanniken
    Tindra02 skrev 2009-08-12 16:33:29 följande:
    Mmm förstår, det är ju inte sånt dom ska säga ju Dom ska ju hjälpa... Men jag tycker du ska testa och ringa och få en tid till dr...
    Jo jag ska nog ta mod till mig att göra det imorrn....satt imorse o tvekade....funderade på att maila...men det kändes mest fånigt....usch!
  • Hanniken

Hmmm har sött på lite problem nu när jag forskar lite...borde jag egenligen begripit...fan..

Var särskilt försiktigt med reductil om du:

"Om du lider av någon sjukdom som gör att du lättare blöder eller om du använder läkemedel som kan förtunna blodet och öka blödningsrisken."

Jag äter waran

• Hanniken
    Tindra02 skrev 2009-08-12 17:00:29 följande:
    Men det kanske finns nått annat istället för R?
    Vet inte....Xenical kanske...men det får jag nog inte heller äta har jag för mig, o det vill jag nog inte heller.
    Aja jag ringer imorrn iaf, så får vi se vad de säger. Kanske får konsultera med medicin avd.
  • Hanniken
    Tindra02 skrev 2009-08-12 17:24:17 följande:
    Ja absolut, det får ju läkarna hjälpa dig få fram nåt du kan äta
    Jag är riktigt pepp nu, annar kommer det nog vara imorrn bitti när jag ska ringa =(
  • Hanniken

Då har man fått en tid till husläkaren...som jag inte ens visste att vi hade... onsdag kl 9.

• Hanniken
    Knasiga morsan skrev 2009-08-13 12:33:15 följande:
    Något jag vill betona för er som ska på besök till läkaren och fråga om reductil att få det utskrivet , se till att ni får komma på jämna kontroller där ni kollar ert blodtryck då R är en medicin som höjer blodtrycket nämligen! Har läst här inne att vissa läkare skriver ut lättare än andra och vissa behöver inte ens ta några tester eller så... Jag vet inte, men det är ju bra att ni får er medicin men för er egen skull så skulle jag nog ändå tyckt att läkaren skulle ta i alla fall blodtrycket på er. Min läkare, innan jag fick R utskrivet, tog en massa rör blod för att kolla upp hur det såg ut bland annat mina blodfetter och sänka och sådant. Sedan är jag på besök hos honom var 4.e eller var 6:e vecka då jag alltid tar blodtrycket. På så sätt får man koll på att det inte är farligt och att det går som planerat. En bra kontakt med sin läkare är alltid bra när man går på medicin!
    Ja det låter klokt!
    Jag är nära på bosatt på vårdcentralen ändå så lite mer prover då o då gör ingen skillnad
  • Hanniken

Ja men det är väl så att man kommer till en platå i viktminskningen, där gäller det att inte ge upp utan kanske rent av lägga i en extra växel för att man ska fortsätta gå ner. Sen travar det på i rätt takt ett tag till.

Själv väntar jag på läkartiden...tveksamt om jag kommer få R dock
    Kör en soppdiet nu, ingen spec utan göra egna grönsakssoppor som jag smaksätter lite olika, tex kyckling eller nåt kryddigt. Jag älskar soppa o har redan tappat 2 kg den här veckan. Men det är väl kilon man lägger på sig igen om man börjar käka som vanligt.

• Hanniken
    Knasiga morsan skrev 2009-08-14 20:58:23 följande:
    Ska förresten ner på stan i nästa vecka och se om jag kan hitta ett par byxor och en tröja att köpa till mig. unna mig det helt enkelt. Då de kläder jag har nu är för stora och inte sitter ett dugg snyggt på mig. Sedan är jag inte heller så aktiv med att handla kläder, inte sedan jag blev tjock så det är gamla kläder också som jag har här hemma. Satte dock på mig ett par byxor från H&M som är strl 52 och som är lite mindre i storleken och dessa satt löst på mig!!! (kan ju tillägga att jag innan haft strl 54 och de suttit tajt)
    Wow You go Girl!!!
    Underbar känsla ju!
  • Hanniken
    Allie71 skrev 2009-08-17 10:12:20 följande:
    Hej på er alla! Hoppas jag kan hänga på tråden här. Har läst igenom vad ni skrivit och känner mig mer motiverad nu än tidigare att ta tag i min övervikt. Har en lååång väg att gå........ Tog mig i kragen och ringde och bokade läkartid för att få Reductil, fick en tid redan idag 13.40 så nu är det upp till bevis om jag får något direkt. Har sån värk i knän och rygg så nu behöver jag hjälp med det också. BMI vågar jag knappt räkna ut men det är säkert runt 45. Ska verkligen försöka!!! Hoppas ni hejar på och peppar emellanåt. Hej så länge!
    Lycka till!
  • Hanniken
    Monster Mamma skrev 2009-08-17 11:06:02 följande:
    Ringde idag, och pratade med en väldigt förstående och empatisk sjuksköterska. Fick en tid till att träffa en läkare den 4 september. Nu måtte tiden gå fort!!! =)
    Skönt att få prata med nån som förstår.

När jag bokade tid fick jag söka för annat(son jag ändå vara tvungen att fix) o så sa ajg att jag även ville föra min övervikt på tal. Jag vet av tidigare erfarenhwt att de inte e så sugna på att boka in "reductil-tider".
    Förra året så tjatade jag till mig en tid, o fick vänta ett bra tag...under tiden så läste jag på lite mer om det o insåg då att en graviditet inte var att tänka på så jag avbokade tiden, då vi försökt bli gravida länge o jag vill inte bara avbryta försöken.
  • Hanniken
    mamma t 2 skrev 2009-08-17 11:40:37 följande:
    Men hur får man dessa glada gubbar i inlägget?..Någon som vet?...
    de gubben en liten näsa : - ) : - D
  • Hanniken

Jag måste gå via läkare pga av andra mediciner jag tar, skulle vara förenat med livsfara annars. Dessutom så blir det nog ganska mkt billigare.

• Hanniken

Det blev inge R idag
    Hon ville i frösta hand fokusera på mina händer som jag har ont i, bla det jag sökte för. Tog en hiskelig massa prover, ska tillbaka nästa vecka o kolla prover o sen diskutera övervikt *suck*

• Hanniken

Då ska man tillbaka till doktorn i morrn....de kilon lyckats banta bort på några veckor har jag lyckats lägga på mig igen Hoppas R biter på tröstätning med *ledsen*

• Hanniken

Ny tråd?

Japp då kör vi!! Fick R idag! =)
    ska tillbaka på kontroll om 4 veckor, ska då ha gått ner 6 kg! *hjälp*

Svar på tråden Reductil