• sevgilim

Är Sverigedräkten fin?

Hej!
    Tänkte klä mig i Sverigedräkten den 6 juni.
    Hur skulle du reagera? Är det fint?

• Svar på tråden Är Sverigedräkten fin?
  • lillajag82
    phale skrev 2009-05-27 09:50:29 följande:
    Jag tycker den är skitful! Då är andra mer traditionella dräkter vackrare, floda, mora etc. Men hellre att folk gör en insats och sätter på sig dräkt än vandrar runt i birkenstock och sunkiga gråa collegebyxor! För min del blir det sommarklänning! Eloge för dräkt!
    men det är inte tradionella sveriedräkten utan länets folkdräkt
    ~~ Emelie..Albin..Dante..~~
  • Euforia

Den är jätteful! Måste det vara så skrikiga färger? De kunde väl ha gjort den i blått med några få gula detaljer och lite mer smakfulla skärningar.

De gånger jag har sett den i verkligheten har jag alltid tänkt att den ser så sjukt varm ut. Tanterna går väl runt och lider i värmen. Fast iofs regnar det ju alltid på t.ex. midsommar.

• SuzR

jag tycker den är skitful och tycker synd om kronprinssan viktoria som tvingas kränga på sig denna och 700 kjolar under en varm sommardag (hennes fölsedag) och sen en schalett på huvudet...nej den är grymt ful.

• SuzR

ja tack och lov är smaken delad, annars hade väl alla gått runt i sverige dräkt..eller så hade ingen gjort det!

• RiaRa

Jag tycker den är jättefin. Jag gillar dock den med snörliv bättre än den med spännena och luftigt tyg ( som på bilden ovan).

Mössan gillar jag inte alls. Hade hellre sett en annan hätta eller som ogift få ha haft band i håret. Jag hade jobbigt att dansa i den själv. Är folkdansare.
    Trivselkonsult!
  • Tecken

Jag tycker inte själva dräkten är så estetiskt tilltalande - men det är fin symbol. Så vill du ha den, kör på det TS

• Babushka morsan

Var hittar man Sverige dräkten till barn? Har en 7 och en 10 åring, och skulle kunna tänka mig ha dräkten åt dom!

Tips mottages med tacksamhet!

• Svinto

Jag har idag fått erbjudande av en patient på jobb om att köpa en Sverigedräkt till dottern. Synd att det inte kom till nationaldagen men kanske till midsommar??
    Ska nog tacka ja till den imorgon då den som visades upp bara var SÅ söt!!

Ni som köpt Sverigedräkter till barn- Vad har ni betalt?
    Denna kostar 300 kr. Tror det är billigt

Svar på tråden Är Sverigedräkten fin?