Inlägg från: Sockerbiten |Visa alla inlägg
  • Sockerbiten

Jobbiga grannar? skriv av dig här!

hejsan svejsan!
    har precis läst en tråd om en som hade problem med en jobbig granne, och kom att tänka på att det kunde kanske vara bra eller med en tråd där man skan skriva av sig om sina jobbiga grannar! så kan vi stötta varandra oxå och om inte annat kan det kanske bli lite kul oxå, med tanke på hur mycket galna grannar det verkar finnas!

Jag bor i radhus så jag har inga grannar ovanpå eller så, men däremot har jag grannar runt om, dom värsta är dom som parkerar bilen mitt i den gången som är framför huset, gången är ungefär lika bred som en bil så det finns inte en chans att komma förbi, på sommaren är det inte så himla farligt för då kan man gå ut i gräskanten men på vintern måste man klättra runt i snövallarna, det är INTE så kul, men värst är dom som står och tvättar sin STORA jäkla husbil mitt ivägen i flera timmar ibland hela dagar! Och dom som rastar sina hundar neranför våran trapp typ, en kärring lät sin hund pinka på en grannes dotters moppe, hon fick en redig utskällning av pappan men hon fattade inte det för senare hörde jag att hon sagt till sin man att grannen nog var arg på mopeden.. hur dum får man bli? Sen har vi fisförnäma grannarna i huset neranför, dom gnäller om man inte klippt gräset på två veckor o sånt men dom bryr jag mig inte så mycket om, hon får hållas på o klaga bäst hon vill, vi klipper vårat gräs när det passar oss..

vad har ni för jobbiga grannar då?
    /sockerbiten

• Svar på tråden Jobbiga grannar? skriv av dig här!
  • Sockerbiten

shit va jobbigt, dom som bodde vägg i vägg med mig förut ( har nyligen flyttat och det har flyttat in en ny) kunde ibland spela musik och sjunga högt som satan så man kände basen från sterion när man satt i soffan hos oss. och sen straxt innan dom flyttade så, ja jag vet inte vad dom höll på med men på kvällarna, aldrig innan 8 på kvällen så dunsade det och dunkade och höll på som om nån hoppade ner för trappen eller något och ibladn skrek ungarna (tonnåringar) och gapade oxå det var lite jobbigt men nu har dom flyttat så nu är iaf det borta..

altså man måste ju få leva i sin lägenhet, men man kan väl visa lite hänsyn, iaf sent på kvällarna, nätterna och tidigt på mornarna..

• Sockerbiten
    Agapi skrev 2009-05-24 19:46:25 följande:
    Hos mina föräldrar finns en knäpp granne. Han är väldigt.. speciell. Han har bla:*Sorterat våra sopor på dagen när han trodde att ingen var hemma.* Tagit upp en blomma som mamma slängt och snurrat som en slägga över huvudet och sen kastat iväg in i vår trädgård (min morbror som bor i huset såg detta och vi gick ut och kollade dagen efter och visst låg blomman bland buskarna en bit bort).* Mamma hade en julbock av granris som hon sparat efter julen för att använda stommen att göra en ny av nästa år. Den irriterade han sej tydligen på och slängde på natten, två gånger (då vi såklart tog upp den igen).*Sprungit baklänges och kissat på gräsmattan på natten.*Klippt ner mammas älsklings buske som står vid gränsen mellan tomterna. Först halva en natt och natten efter resten. Han gör mest knäppa saker när han är full, och skäms väldigt när vi konfornterar honom. Han är väl lite alkis... och överläkare på psyket =P
    det där låter inte som någon bra kombination, att vara lite alkis och överläkare på psyket altså.. han kanske borde utreda sig själv?

min svärmors syster klagade hela tiden på min svärmor förut att hon skulle tänka på gubben som bodde under (svärmor har flyttat) så fort svärmor tappade nått i golvet så kom det " tänk på hmm" och hon skulle inte spola i toaletten på natten för då kunde hon störa han under. men det värsta var när svärmor tappade ett garnnystan på golvet och systern sa "tänk på hmm" och så brukar hon säga att folk ska vara tysta fram till klockan 9 på morgonen iallafall det säger hon till grannarna med tydligen men själv kan hon börja städa klockan 7 på morgonen med baksidadörren öppen och musik på högsta volym..
  • Sockerbiten

det bor ett äldre par i huset ovanför, dom brukar ha tvn på jättehögd och baksidadörren öppen, på sommrarna och speciellt när det är allsång på skansen, det gör inte så mycket även om det kan vara lite irriterande ibland..

• Sockerbiten

shit vilka grannar det finns!
    att folk beter sig på det viset?
    hur tänker man? Man undrar ju om dom som gnäller tar hänsyn till alla andra på det sättet som dom vill att folk ska ta hänsyn till dom?

där min svärmor bodde förut så bodde det en tant på andra sidan gården på nedreplanen så man ser hennes uteplats från loftgången och köksfönstret där sväromor bodde, men iaf så slängde tanten ut gröt till fåglarna och sånt, och så kidnappade dom folks katter, men hemtjänsten sa till affärsfolket att inte sälja någon kattmat till dom, vet inte hur det gick med det, gubben där var tydligen ute en gång oxå och plockade fickorna fulla med ekollon och sen gick han in igen, men det är gammla människor så dom kanske inte hade alla hästar kvar i stallet, men dom har flyttat nu i allafall..

• Sockerbiten

dom grannarna jag har som parkerar husbilen mitt ivägen och rastar hundar över allt har fått mång anmälningar till hyresvärdarna det vet jag, jag har dock inte själv anmält nån gång men jag har funderat på.

Nått som jag tycker är jobbigt, men som inte är nått fel av grannarna egentligen, är att två av dom, dom är närmast grannar med varandra tror jag, brukar sitta i två stolar på andra sidan vägen, ifrån huset sett, det är lite jobbigt när man måste gå förbi dom och dom sitter och glor och sånt men det kan man ju inte direkt klaga på för dom får ju sitta där liksom..

• Sockerbiten

har en till granne som är fisförnäm som attan, fast det har hon inget för, hon och hennes man och deras två barn har just flyttat hem till hennes mamma vet inte varför men dom bor nu 6-7 personer i en trea.. deras val så jag bryr mig inte.. men min familj har kännt den familjen sen dom flyttade hit för 13år sen och hennes lilla syster är en av mina bästa kompisar, men hon hälsar inte på mig när vi möts, mötte henne och en annan granne den andra grannen hälsade men inte hon, trots att våra familjer känt varandra så länge och att jag är nära kompis med hennes lillasyster..

sen var det en annan granne som precis har flyttat, hon hade då bott här i 15år ungefär skulle jag tro, hon slutade nästan helt att hälsa och prata med oss när hennes man flyttade, men hon kom och frågade om hon fick låna saker, kaffe, socker m.m. ofta men hon hälsade knappt när man mötte henne på gatan eller så.
    märkliga människor..

• Sockerbiten

vilken dubbelmoral!
    att först föra liv och oljud och inte bry sig om er och sen själv gnälla på er! fy vilken människa!
    Man måste ju som du säger få leva, och det innebär att dottern måste få spela tvärflöjt, jag tror inte hon spelar mitt i nätterna liksom, och säkert inte sent på kvällarna eller jätte jätte tidigt på morgnarna heller och va hemskt att din son blivit rädd för när det ringer på dörren, stackars pojke :(
    usch va tråkigt det är med folk som gnäller så där.. tre barn på 108 kvm låter väl inte så trångt? tycker inte jag ialla fall.. vi är 4 vuxna på nått sånt om inte mindre, funkar hur bra som helst och inte det minsta trångt..
    förstår verkligen att det känns jobbigt, kan du inte prata med hyresvärden eller nått då och förklara läget så kanske hon/han kan prata med grannen då kanske grannen lyssnar i alla fall..
    hoppas det ordnar sig för dig, känner med dig verkligen! *styrke kram*

• Sockerbiten

tål man inte att grannarna låter så tycker jag man kan flytta ut till ett hus i skogen eller något. man måste ju få leva ett normalt liv. jag förstår att folk blir irriterade om grannarna spelar musik mitt i nätterna eller håller på och för väldigt mycket ljud på olämpliga tider och sådant, men man måste ju få leva ett normalt liv med normal ljudnivå och inte behöva gå på tårna i sitt eget hem. Okej att man säger till barnen att inte springa i trappen det låter ju mycket, men det är ju oxå för att barnen inte ska ramla och slå sig, eller att man inte smäller i dörrarna men man måste ju få gå normalt i sina trappor och stänga sina dörrar normalt, man måste ju självklart visa hänsyn, genom att inte börja snickra, damsuga eller köra tvätt maskinen mitt i natten till exempel. Men man kan inte kräva att ett barn ska sluta spela tvärflöjt eller nått annat, däremot kan man fråga snällt om det finns någon annans stans hon kan vara där det är med ljud isolerat kanske om man tycker att det är jobbigt, men man kan inte kräva det.

Min svärmor gick ju oxå på tå i sin gamla lägenhet, tack vare hennes systers evinnerliga tjat om att hon skulle tänka på gubben under, och fastän svärmor pratat med gubben flera gånger, han är dessutom halvdöv,men han tyckte inte hon förde liv eller så så fortsatte hon gå på tå på grund av sin syster. Men nu har svärmor flyttat till ett litet hus så nu behöver hon inte oroa sig för gubben under :p

Jag hoppas verkligen att det ordnar sig för dig Charla och för er andra med jobbiga grannar. Kolla upp vad det fins för regler om hur mycket man får låta, vilka tider m.m. om det finns förståss, så kan ni visa det för grannarna när dom komme och klagar, för som sagt så måste man få leva ett normalt liv, och det inkluderar att det faktiskt låter lite.

• Sockerbiten
    Hedebris skrev 2009-05-29 12:51:59 följande:
    måste skriva av mig på en som bor under oss....han *skriker och brottas med sin flickvän så det dunsar *knackar på på lägenheter klockan 01 på natten och ber om att få låna saker*alltid påverkad av något, så fort man ser honom iaf.*han krockade häromdagen i korsningen precis utanför huset med en gravid kvinna. HUR FAN kan man köra alkoholpåverkad???
    Han verkar ju vara en fara för sitt eget och andras liv.
    anmäl honom för bovärden eller något, det måste ju vara jätte obehagligt att ha en sån boede så nära, jag skulle nog vara nervös konstant för vad han skulle kunna hitta på. Någotning borde göras från något håll, för om inte annat så behöver han nog hjälp i alla fall!

Vi har en liknande i närheten, inte direkt granne men han bor i området, han dricker och äter piller osånt, han har hotat en kvinna med kniv vet jag och en gång somnade han ifrån en kastrull på spisen så en granne fick springa in och släcka elden och en gång somnade han ifrån en cigarett eller något så det började brinna, då hamnade han på sjukhus och flera lägenheter fick brandsaneras.. men dom låter honom bo kvar? jag tycker det är obehagligt att han bor där och då bor jag ändå en bit ifrån och inte ens i samma hus, skulle verkligen inte vilja bo i samma hus som honom..
Svar på tråden Jobbiga grannar? skriv av dig här!