• EGH

Hur kan man förbereda sig?

Jag haller med "smasmulor" - avslappning, forberedning och andning ar jatteviktigt. Med ratt andning kommer du valdigt langt !!! Jag va hysteriskt radd - skot pa beslutet att skaffa barn men ar lycklig idag att jag fick bli mamma. Jag valde att soka alternativ terapi for min radsla nar jag insag att sjukvarden inte kunde hjalpa mig. Jag foll for "hypnobirthing" av Marie Mongan. Jattebra och inspirerande bok. Jag gick en kurs, larde mig andning for de olika stadierna, gjorde avslappningsovningar och lyssnade pa en cd. Sista 2 manaderna ovade jag flitigt, varje dag. Lararen hade sagt att det ar som att plugga till en tenta Ju mer forberedd du ar desto battre gar det, ovningarna ska sitta i ryggmargen. Jag laste inte mycket om forlossningar, det mesta skrammer bara upp en. Jag bad vanner att inte beratta om deras hemska historier. Jag gick inte pa sjukhusets foraldrarkurs - helt fel approach for mig. Forlossningen kom, allt gick "fort" (totalt 4h) och smidigt. Ingen pa sjukhuset trodde mig nar jag ville bli undersokt (blev vagrad tva ganger). Nar de val gjorde det va jag redan 10cm.....Andningstekniken gjorde att jag inte upplevde "smarta" under varkarbetet och jag kunde utan problem diskutera med skoterskan osv. Barnet kom sen 1h senare, krystningsskedet va inte optimalt eftersom det blev lite panik pa sjukhuset. Det blev inte ens lustgas for min del. Tjejen va allart och drack direkt. Alla i min omgivning blev chockade nar jag berattade hur det gatt till. Alla kande till min forlossningsangest. Hypnobirthing kanske inte passar alla men for mig funkade det. Min man va skeptiskt och tyckte det skulle kallas avancerad avslappningsteknik istallet. Jag bor utomlands men jag har forstatt att profylaxkursen ska vara valdigt bra. Prova den, lar dig andning och Ova!!! Lycka till!!

Svar på tråden Hur kan man förbereda sig?