Vilsen syster skickar vulgära bilder till en kille, hur ska jag hjälpa henne??
Jadu... inte lätt att ta över ett sorts föräldraransvar. Jag förstår att du känner ett. Men en sak man lär sig av att vara förälder "från start" så att säga är att man inte kan kontrollera sina barn. Men kan försöka ge dem en inre trygghet, stabilitet osv och sen får man hålla tummarna och har man inte genom sitt sätt att vara förälder skrämt bort dem så att de inte vågar anförtro sig så får man iaf veta vilka knasigheter de hamnar i ibland. Ungefär som din syster nu har berättat för dig.
Jag kan förstå om ditt mål är att hindra henne men det går ju inte riktigt. Om du ställer frågor om det, vad säger hon då? Försök vara lagom neutral. Du kan ju vara öppen med att du inte tycker det är smart men samtidigt inte fördömma och skrämma bort henne. Frågor som gör att du förstår vad som driver henne, hur hon tänker kring det kan nog hjälpa. Men att andra moraliserar över en, talar om varför man gör på det ena eller det andra sättet brukar vara svårsmält. Jag tänker att frågor som "vad får du ut av det här?" "tror du det finns några risker?", "vad tror du du skulle tänka om bilderna kom på villovägar av misstag?" osv kanske kan få henne att reflektera över vad hon gör och möjliga oönskade konsekvenser.