TWINS födda Jan-Feb-Mar 2007 (tråd 12)
Tack för alla peppande inlägg ang våra temperamentsfulla tjejer! Tråkigt att det är fler som brottas med samma problem men skönt att höra att vi inte är ensamma. På högskolebiblioteket sprang jag av en slump över Trots-boken (Vi föräldrars) och jag läste igenom kapitlet 2-3 år. OJ vad jag kände igen oss!! Jag har ofta "dåligt samvete" för att jag blir arg, irriterad och inte kan behålla lugnet när de är som värst. Då var det såååå underbart att läsa att barnpsykologerna skrev att det är föräldrarnas skyldighet att vara motstånd till barnen under den här tiden. Man måste sätta tydliga stopp och gränser och visa alla olika känsloyttringar. Det gör barnen till sociala och trygga individer. Det var så skönt att få svart på vitt att vi gör rätt trots att det känns så tungt ibland. Självklart överöser vi våra tjejer med massor av KÄRLEK (det gör väl alla?!) men vi är samtidigt "hårda" (uppfostrar de inte till militärer!!) vad gäller att ställa rimliga krav, sätta tydliga gränser och konsekvenser. Jag försöker trösta mig med att de egenskaper som är jobbiga nu blir väldigt värdefulla senare i livet om de vårdas väl (envishet, styrka, integritet, temperament).
Divan: Uj vad tufft du verkar ha det med 3 barn och krångliga läggningar!! Styrkekramar till dig/er! Vi har fortfarande och lyckligtvis väldigt lätta läggningar, och det tackar jag för! Hoppas innerligt att det löser sig för er med Brasilienresan!
Stor kram till Fia och Virris i sorgen!
Mizz K: Håller med alla andra, ni känner era killar bäst och vad som är bäst för dem. Det kanske kommer en tid senare när ni verkligen behöver tänka på att ge dem egen tid utan sin bror men om de mår bäst med varandra nu så är det så! Vi är oxå dåliga på att ge tjejerna egen tid. På dagis leker de inte mkt med varandra förutom vid vilan då det är de och ett barn till som bara sover en kort stund. S skulle behöver mer tid själv (hon är som en "enmanshund" ) men samtidigt vill hon ha alla samlade. Inte lätt att få till det...
Simma: Vilken nice semester ni har att se fram emot!
Romanova: S har oxå alltid fått mkt mer uppmärksamhet pga sitt humör men vi är rätt tuffa och låter henne skrika om det bara är "dumheter" och försöker ge positiv uppmärksamhet till A istället. Jag tror på att ge uppmärksamnhet till det som är positivt istället för det som är negativt.
Basse: Skönt att du får vila nu och ladda inför bebisens ankomst! Hoppas verkligen att du inte blir drabbad av varslen!
Vi åker till Åland i em och ska bo ute på stugan. Och nästa vecka på torsdag ska jag på anställningsintervju!!! Det är som lärare på en gymnasiesärskola (har jobbat där tidigare) och rektorn sa att jag "var mycket intressant för tjänsten" när hon ringde!
Trevlig helg! Nu har jag skrivit klart romanen!