Inlägg från: chilipeppar77 |Visa alla inlägg
  • chilipeppar77

Irriterande, unga föräldrar.

Bonanza skrev 2009-05-18 22:11:09 följande:
    Äh, de som identifierar sig som unga mammor är ofta just det: väldigt unga. Och då menar jag att de är totalt omogna.
    Så kan det mycket väl vara.

I vissa fall tror jag att de känner ett behov av att hävda sig, säga att de gjorde rätt. Det beror nog lite på hur man upplever omgivningen.

Jag håller med TS, det är fånigt att vara stolt över att man är UNG mamma men det är inte fånigt att vara stolt över sin barn. Det är väl alla :)
  • chilipeppar77
    AtroCious skrev 2009-05-18 23:32:22 följande:
    Ja, vad har det med stoltheten att vara MAMMA?Jag är stolt över att vara MAMMA, jag är absolut inte stolt över att vara UNG mamma. Visst, jag skäms inte och jag ser inget fel med det. Men jag känner inget behov av att skryta om att jag är så hemskt ung, att jag är speciell för att jag fött barn som 17åring.
    Jag håller med. Det är en sak att få barn som 17-åring, inget fel med det.
    Men det är ju inget att skryta över heller...
  • chilipeppar77
    Kajsan skrev 2009-05-18 23:48:41 följande:
    Fast om man är stolt över att man klarar av att vara mamma fast man är ung så tycker man alltså att man är lite allmänt dum i huvudet och inte har kapacitet att klara av basala saker.Som " Oj vad jag är stolt över att jag kan knyta skorna alldeles själv.".Det är ju att nedvärdera sig själv
    Ha ha.
    Ja, det kan du ha rätt i *fnitter*

Jag tror i och för sig att de är de äldre som nojjar över allt. Ju äldre man blir desto oroligare blir man ju (därav alla svindyra och onödiga baby/barnsaker). När man är ung är man orädd och tar det lite som det kommer med en klackspark att det ordnar sig.
  • chilipeppar77

Xx KalmarMamman87 xX skrev 2009-05-19 10:02:56 följande:

Visst kan det vara irriterande! Håller med. Men man ändras. När jag var 19 och väntade Jamilia så var jag jättestolt över att vara en ung mamma. Gick runt och var mallig för att genomsnittsmamman för första barnet ligger runt 30 och jag var så mycket yngre. Men nu när jag är 3 år äldre har jag insett att ålder inte betyder någonting alls. Det viktigaste är vem man är och hur mogen man är. Jag har däremot tvärr fått stöta på en hel del fördomar. När jag låg inne på BB (var 19) och en barnmorska kom in så sa hon barskt till mig "eftersom du är så ung så tycker jag du ska stanna kvar här så länge som möjlig". Pga av hennes otrevliga ton kändes det enbart då som dom ville hålla koll på mig tyvärr eftersom allt flöt på jättebra. Det är alltid nervöst med första barnet oavsett ålder. Sen har jag fått en del andra otrevliga kommentarer. Det sårar men skitsamma. jag är inte 19 längre och det kommer alltid att finnas elaka människor.Jag ångar inte att jag skaffade barn tidigt. Man är inte sämre (eller bättre) för det. Dock så vet jag att jag är mycket mer mogen än dom flesta i min ålder vilket är lite synd för när jag träffar folk i min ålder blir jag rätt trött på dom snabbt- många är rätt ytliga av sig och bryr sig mest om resor, fester och uteliv. Kommer väldigt bra överens med personer med en inre mognad. Något som de flesta mammor och äldre personer har.Och till er som säger att man kommer sluta på bidrag etc så stämmer det inte. Jag har jobbat och ska börja plugga till socionom till hösten. Så man hinner plugga även om man skaffat barn tidigt. Det är inget hinder. För mig är det snarare en morot.
    Jag tror det är jättebra att skaffa barn i tid och plugga medan de är små. Skoldagar är ju bra mycket kortare än arbetsdagar.
    Man får ju inte lägga ner och strunta i sin framtid bara för att man fått barn. Det gäller att streta framåt. Lycka till med utbildningen. Socionom tror jag är en superbra grund.
  • chilipeppar77
    paloma84 skrev 2009-05-19 10:11:15 följande:
    Nu är ju jag 25 år... och inte 16, Men jag råkar ja vara en "ung mamma" i jämförelse med dagens trend =)Och ja, jag är fan stolt och glad att jag inte är en gammal tant, som har planerat... Hör här "PLANERAT" att göra ett barn mellan två möten, då hon la en handduk under arslet för att inte kladda sina lakan =DOch planerat har de gjort för att, De är över 30 bast, har ett bra jobb, lyckats precis flytta till en 4:a vilket är minimun kravet när man skall ha barn... osv.Men enligt mig. Barn blir till när man knullar o är kär! Man kan alltid tjäna mer pengar, få bättre roll på sitt jobb, större lägenhet, snyggare man, bli smalare själv.. bla bla blaha ha ha, Mina fördomar =)Precis som vissa har fördomar kring unga mammor!
    Nja, jag är 32.
    Jag väntade på någon som var pappamaterial. Med ett barn är man evig ihopbundna och det vill jag inte vara med någon som inte lever upp till mina pappakriterier. Någon jag hålla ihop med.
    Det hade kunnat vara så att jag aldrig hittade honom. Men då hade jag hellre inte haft barn och istället lagt tid och pengar på andra saker, som resor.
  • chilipeppar77
    Mieria skrev 2009-05-19 15:34:43 följande:
    Men att vissa har oturen att inte kunna bli med barn är ju knappast en anledning att vara stolt för att man lyckades bli på smällen eftersom det inte är någonting du själv kunnat påverka.
    Precis, jag håller med Mieria - inget man kan påverka. Antingen kan man eller så kan man inte. Det handlar väl mer om tur att kroppen skapades fertil.

Då är det väl egentligen ÄNNU fånigare att vara stolt över att man är UNG när man gravid - eftersom det är som lättast att bli gravid då? Var stolt över barnen men inte över din ålder, för varje dag blir man bara äldre och äldre.
    Stolt mamma. Inte stolt över att vara en ung mamma - jag håller fortfarande med TS det är ingen bedrift.
Svar på tråden Irriterande, unga föräldrar.