• Spe

Lära gå stol

Jag har en kille som föddes i v 32+4. Han är sedan länge ikapp med utveckligen osv. Idag är han 9 månader och ganska svår att underhålla. Han tycker inte om att krypa men håller man honom i händerna så nästan springer han fram.

När vi blev utskrivna från Neo så sa dom till oss att han inte ska använda hoppgunga för det var inte bra för ryggen och inte lära gå stol...MEN jag minns inte varför. Jag tror att hon sa att det bara lärde bebisen att använda benen och inte armarna eller nått sånt...som sagt minns inte. Vet någon något om detta???? Har ni fått någon info om detta??? Skulle vilja köpa lära gå stol men är osäker.

• Svar på tråden Lära gå stol
  • J71

Mina barn som varit prematuter (v 32, 34, 36) har alla tre använt gåstol, vilket de älskat. Jag har inte hört att det skulle vara farligt på ngt sätt för just prematurer. Den äldsta är nu 12 år och har iallafall inga men av detta:)

• Dixie

har en arbetskamrat är sjukgymnast och har jobbat mycket med prematur-barn och hon avråde oss från att köpa gåstol, det är inte bra för barnens motoriska utveckling och om den används ska de bara sitta i den korta stunder - jag tycker det verkar onödigt att köpa en så dyr sak när man bara bör använda den korta stunder.......

• Jessica1

Det jag har hört om gåstolar har inget med att göra om de är prematura eller ej. De kan senarelägga att de börjar gå då det ger fel benställning. Men nästan alla barn lär ju sig det och många barn tycker att det är en vansinigt kul LEKSAK, som givetvis ska användas kortare stunder. Köpte ingen åt vår son då han stod så fint redan när han var 4 mån korr. Gör som du känner för.

Vissa sjukhus avråder EPT från att använda hoppgunga då de har skörare skelett. Men det är ju som med gåstol, en kul leksak för kortare stunder...

~~~~~~~ Gustav 080509 ~~~~~~
  • lugna gatan

OBS: Gå-stol, inte lära-gå-stol!

Den är en lekstol och inget som barn lär sig gå i.

Har haft det till vår förste son som var född i v40, han hade den från 5 mån tills han började att kunna resa sig själv, då plockade vi bort den. Han lärde sig gå vid 12 mån!

Tjejerna som föddes 11 veckor förtidigt har haft gåstolar, skönt för barnet att kunna komma upp till sittande innan de kan sitta själva. De har haft den från att de var fyra mån korrigerat tills nu då de är nio mån korr. Eftersom de nu börjar resa sig mot saker så har vi plockat bort dem (det blir lite farligt när de försöker resa sig mot gåstolen för den rullar iväg så snabbt), men de har varit helt oumbärliga i vår familj.
    Bara du inte låter barnet sitta däri i hela timmar, korta stunder när man vill ha dem hos sig men ändå händerna fria.

• lugna gatan

Oj, förlåt! läste inte ditt TS ordentligt. Nej, jag tycker inte du ska skaffa gåstol till ett så stort barn.
    Hellre en LÄRA-GÅ-VAGN eller en liten bil med handtag bak som han kan ha att stödja sig med när han går.
    En "lära-gå-vagn" är en liten vagn som är stabil och som barnet har som stöd, man kan med ett par skruvar ställa in så att den rullar sakta så de inte flyger iväg, finns i leksaksaffärer.

• Jessica1

En lära gå vagn har min son, de är jättebra. Han hade en kasse med böcker i den först, men den har vi nu kunnat plocka bort. (Utan böckerna så välter den lätt innan de har lärt sig hålla ballansen bra). Den kommer att vara jättekul senare också för leken "lasta i grejer, köra en bit och lasta ur".

~~~~~~~ Gustav 080509 ~~~~~~
  • Spe

Tack för alla svar!
    Jag har inhandlat en begagnad lära-gå-stol på Blocket och det går hyfsat bra. Däremot har vi lovat oss själva att kortare stunder, enbart! Resten av dagen så håller jag honom i händerna och går och går och går...krypa vill vi ju inte och ryggen håller inte hela dagarna. Jag hoppas det ska gå vägen!

• Spe

Vi har sedan tidigare en lära-gå-vagn men han är inte tillräckligt stabil för det än. Så fort han blir det så åker stolen bort!

Svar på tråden Lära gå stol