• Strawbaby

Läsning om att vara hemma med barn?

Jag tycker det är jätteintressant att läsa om föräldrar som valt att vara hemma med sina barn och som medvetet valt bort dagis. Men jag hittar nästan aldrig några artiklar och än mindre någon bok skriven av "hemmaföräldrar". Finns det att få tag i?

Vi väntar vårt andra barn (har BF på sonens 2-årsdag) och vi ska självklart låta vår son vara hemma, han har aldrig gått på dagis. Dock blir vi ständigt ifrågasatta och de flesta undrar om det inte är "smidigast" att låta honom börja på dagis...

Har hittat sidan www.hemmaforalder.se finns det fler alternativ?

• Svar på tråden Läsning om att vara hemma med barn?
  • Strawbaby

Har nu börjat läsa boken och jag kan verkligen rekommendera den!

Den tar upp historien kring "dagishysterin" som råder, bland annat, men författaren beskriver också sina egna tankar kring valet att vara en hemmamamma och vilka reaktioner hon har mött.

Det jag är kritisk till är att hon verkligen förespråkar mamman för barnet de första året och tar upp exempel från stenåldern att en pappas roll är att skaffa mat typ. Jag anser själv att en pappa också är otroligt viktig de första åren och hemma hos oss tar vi båda ett lika stort ansvar för vår son. Men boken är helt klart intressant!

Fler förslag???

• Strawbaby

Jättetack! Nu har jag lite intressant läsning att påbörja då skolan är avklarad!

• Strawbaby

Mitt eget tips som delvis berör ämnet är "Vill ha mer" av Katarina Bjärvall. Boken diskuterar barn, tid och konsumtion och visar på sambandet mellan en hög konsumtion och ständig tidsbrist.

• Hemmaföräldern

puffar lite för trådar som handlar om hemmaföräldrar och inte "bara" om föräldralediga. Varför kan inte FL har en egen tråd för föräldralediga?

• Strawbaby

Någon som kanske vet någon blogg? Alltså inte föräldralediga utan som skrivs av just hemmaföräldrar.

• lövet2
    Strawbaby skrev 2009-06-19 14:09:03 följande:
    Någon som kanske vet någon blogg? Alltså inte föräldralediga utan som skrivs av just hemmaföräldrar.
    Kanske man skulle efterlysa en sådan inne på bloggavdelningen? Dit söker sig alla bloggläsare och -skrivare, så någon kanske har sett en blogg av det slaget? En sådan blogg skulle nog t o m jag vilja läsa!
    I must go to the temple ...
  • Strawbaby
    Hemmaföräldern skrev 2009-06-07 00:31:31 följande:
    Vill ha mer var ett bra tips också. Sen finns ju Per Kågesons "Tid för barn"
    Nu har jag läst den!!!

Lite väl mycket statistik (jag tyckte det försvårade läsningen något), men riktigt intressant! Särskilt diskussionen kring apotekets råd att det är hälsosamt att få infektioner...

Håller med Kågeson - fram för större valfrihet kring vård och omsorg om våra barn!
  • Hemmaföräldern

En ny bok som kommer snart på svenska heter "Hold on to your kids" av Gordin Neufeld. Den bör alla föräldrar läsa :)

• Strawbaby
    Hemmaföräldern skrev 2009-07-25 00:00:34 följande:
    En ny bok som kommer snart på svenska heter "Hold on to your kids" av Gordin Neufeld. Den bör alla föräldrar läsa :)
    Låter intressant!!
  • DrKejs
    Hemmaföräldern skrev 2009-08-01 22:47:26 följande:
    Har vi fått med mamma@home med Elise Claeson?
    Japp, den är med.

Själva jobbar vi deltid båda två, ca 50% för sambon och 25-50% för min del. Nej, det är inte fett men tiden vi har med barnen återkommer inte, däremot kommer vi båda att kunna gå upp i tid så småningom, kanske 50-75% så länge barnen är små och inte har långa skoldagar. Vem vill jobba 100% när man har barn om man inte måste? Inte jag!
  • Strawbaby
    Hemmaföräldern skrev 2009-08-01 22:47:26 följande:
    Har vi fått med mamma@home med Elise Claeson?
    Japp och den är utläst
Svar på tråden Läsning om att vara hemma med barn?