• Strawbaby

Läsning om att vara hemma med barn?

Jag tycker det är jätteintressant att läsa om föräldrar som valt att vara hemma med sina barn och som medvetet valt bort dagis. Men jag hittar nästan aldrig några artiklar och än mindre någon bok skriven av "hemmaföräldrar". Finns det att få tag i?

Vi väntar vårt andra barn (har BF på sonens 2-årsdag) och vi ska självklart låta vår son vara hemma, han har aldrig gått på dagis. Dock blir vi ständigt ifrågasatta och de flesta undrar om det inte är "smidigast" att låta honom börja på dagis...

Har hittat sidan www.hemmaforalder.se finns det fler alternativ?

• Svar på tråden Läsning om att vara hemma med barn?
  • lövet2

Jag har haft ögonen öppna för sådant i åratal, men det är lite dåligt med läsning av den sorten. Böcker? Njaä, det är i sådana fall någon som skrivit och berättat om hela sitt liv, där hemmaförälderrollen bara varit en liten del. Artiklar jag hittat har mest varit skrivna "utifrån" av någon som bara varit ute efter att kritisera. Eller så har de handlat om den konstiga familjen som bor med grisar, kor och barn mitt ute i skogen osv. Aldrig om en vanlig familj i ett vanligt samhälle, som helt enkelt försöker ta hand om barnen själva på heltid ...

You're pushing your luck!
  • Strawbaby

För det är ju det "vanliga" jag är ute efter. Hur familjen löser situationen praktiskt, ekonomiskt, socialt och vad som ligger bakom valet att vara hemma.

• lövet2
    Strawbaby skrev 2009-05-13 11:50:01 följande:
    För det är ju det "vanliga" jag är ute efter. Hur familjen löser situationen praktiskt, ekonomiskt, socialt och vad som ligger bakom valet att vara hemma.
    Då blir det nog Internet i så fall. Olika forum för hemmaföräldrar. Det kan vara svårt att resonera på en sajt som t ex FL, eftersom det då alltid blandar sig i sådana som tycker att vi är "förrädare mot kvinnokampen" eller liknande.
  • Strawbaby

Ja jag har förstått det...Har du tips på bra forum?

Hur konstigt det än låter så har vi också fått försvara att min man tagit den mesta föräldraledigheten med vårt första barn. Han börjar snart jobba efter att ha varit hemma i 14 månader. Trots att det är ganska "trendigt" så undrar många om han får vara hemma så länge och tycker synd om mig osv. Många undrar också hur det känns för mig att lämna över ansvaret till honom. Vaddå lämna över? Han har väl lika mycket ansvar för vår son som jag, vem som än är hemma på dagarna...

Men nu har jag 14 månader av föräldraledighet framför mig och ingen kommenterar det...

• lövet2
    Strawbaby skrev 2009-05-13 12:03:07 följande:
    Ja jag har förstått det...Har du tips på bra forum?
    Nej, tyvärr. När jag väl upptäckte Internets förlovade land, så hade jag inte längre det där behovet av att ventilera olika aspekter av hemmamammatillvaron. Jag har i stället under årens lopp hittat andra hemmamammor IRL, och vi har stöttat varandra och kunnat tipsa om olika saker.
  • Strawbaby

Vad kul att det finns andra hemmamammor i din närhet! Jag vet ingen här som är hemma förutom föräldraledigheten. Det jag klurar på nu är hur vi kan lösa situationen när föräldraledigheten är helt slut. Det är ju dock lååång tid kvar, men det är intressant att veta hur andra gjort. Det vanligaste verkar vara att mannen jobbar heltid och kvinnan är hemma, alternativt jobbar extra eller hemifrån.

• lövet2
    Strawbaby skrev 2009-05-13 15:35:36 följande:
     Det är ju dock lååång tid kvar, men det är intressant att veta hur andra gjort. Det vanligaste verkar vara att mannen jobbar heltid och kvinnan är hemma, alternativt jobbar extra eller hemifrån.
    De jag känner har gjort på lite olika sätt:
    I en familj jobbar båda 75% inom vården och har olika skift. De har skiften lagda så att någon av föräldrarna alltid är hemma. Förutsättningen där är förstås att de är på en mindra arbetsplats där de kan styra sina scheman lite mer.
    I en familj har mannen ett säsongsjobb. Under lågsäsong (nov-feb) är han hemma medan frun jobbar, och under övrig tid är frun hemma.
    I en familj jobbar mannen heltid, och under semestern tar frun ett semestervikariat. De kan aldrig ha en gemensam semester på det här sättet, men den extra månadslönen gör att de har råd med att hon annars är hemmamamma.
    Min svägerska var hemma ett par år extra, tack vare att hon jobbade på ICA 2 söndagar i månaden. Det blev precis det tillskott i kassan som de behövde. Hennes man jobbade heltid.

Annars har de flesta det som vi ungefär, att mannen jobbar heltid antingen på bortaplan (och får traktamente) eller jobbar skift (och får tillägg på lönen för det).
  • TwoForTea

Finns det inte en bok som heter mamma@home eller något sådant? Den kanske är intressant? (Har inte läst den själv.)

• Strawbaby

Hittade info om boken mamma@home och den verkade jätteintressant! Ska så fort som möjligt bege mig till bibblan och låna den. Tack!

Svar på tråden Läsning om att vara hemma med barn?