• EmiliaG

Vad göra när barn bits och nyps?

Precis som du säger till ett äldre barn eller sätter gränser för sonen annars.

Gäller att säga till precis när det sker, ej ta upp i efterhand. Ner på barnets nivå, titta i ögonen, säga "nej, så får man inte göra" eller vad ni nu väljer för formulering. Kort och lagom tillsägande. förlångt så tappas poängen bort. Och sedan upprepa upprepa varje gång han nyps eller bits.

Ju mer han kan kommunicera själv och prata och sätta egna gränser mot andra desto mindre kommer han ta till fysiskt försvar.

• EmiliaG
    s0nia skrev 2009-05-12 18:52:57 följande:
    Jo, men det hjälper ju inte. Men han kanske fortfarande är för liten för att förstå att det gör ont när han bits. Sen har han precis nu också börjat med att göra något ännu mer när man säger till. Så till slut så blir han riktigt förbannad och skriker.Vilken ålder kommer barn in i trotts åldern eller är det kanske bara det att han har kommit på att han är en egen individ?
    Han förstår att han gör fel, det tror jag absolut! Men det där med att förstå orsak och verkan är något annat... att förstå att det gör ont när han biter andra är nästa steg som kommer med åldern.
    Att protestera genom att fortsätta eller ökapå är absolut ett sätt att testa gränser, "trottsa" och visa sin egen vilja helt klart. Lite av den varan finns absolut vid varje ålder på olika nivå och sätt... men stora trottsåldern tror jag man brukar säga är vid 3års ålder - men tycker som sagt alla alla åldrar har sina perioder!

Jag tror ändå på att med lugn, utan att du själv trissar upp sig, säga nej och sedan avvakta. Kanske som Erkens mamma skrev - gå ifrån, men innan markera med ord också anser jag. Men man får klura ut en metod... behöver ju inte vara att nyp och bett är riktade mot en själv, och då kan man ju inte gå ifrån när situationen uppstås.
Svar på tråden Vad göra när barn bits och nyps?