• s0nia

Vad göra när barn bits och nyps?

Min 14 månaders son bits och nyps mest hela tiden.
    Vet att nästan alla barn gör det någon gång när dom är små.
    Men hur ska man säga åt dom när dom är så små?

• Svar på tråden Vad göra när barn bits och nyps?
  • s0nia
    EmiliaG skrev 2009-05-12 18:12:50 följande:
    Precis som du säger till ett äldre barn eller sätter gränser för sonen annars.Gäller att säga till precis när det sker, ej ta upp i efterhand. Ner på barnets nivå, titta i ögonen, säga "nej, så får man inte göra" eller vad ni nu väljer för formulering. Kort och lagom tillsägande. förlångt så tappas poängen bort. Och sedan upprepa upprepa varje gång han nyps eller bits.Ju mer han kan kommunicera själv och prata och sätta egna gränser mot andra desto mindre kommer han ta till fysiskt försvar.
    Jo, men det hjälper ju inte. Men han kanske fortfarande är för liten för att förstå att det gör ont när han bits. Sen har han precis nu också börjat med att göra något ännu mer när man säger till. Så till slut så blir han riktigt förbannad och skriker.
    Vilken ålder kommer barn in i trotts åldern eller är det kanske bara det att han har kommit på att han är en egen individ?
  • s0nia

Han bits inte lika mycket längre. Men när det väl händer så säger jag nu bara nej, och om han fortsätter så lyfter jag ner honom/går ifrån honom.
    Sen de där med att han nyps och rivs så säger jag bara "klappa fint" och så får han beröm när han gör det istället. Funkar faktiskt bra. :)
    Känner att det är bättre att hitta något sätt att berömma på istället. Blir så mycket negativt annars.

Svar på tråden Vad göra när barn bits och nyps?