behöver hjälp att tappa några kilon
Rekommenderar viktväktarmodellen som i princip bygger på att man kan äta allt i rimliga mängder. Naturligtvis är vissa saker sämre att äta än andra och då kan man självklart inte äta det för ofta/mycket, men man behöver inte exkludera något helt från sin diet. Visst, det är lite jobbigt ibland att behöva föra dagbok över de "poäng" man ätit under dagen, men samtidigt får man järnkoll på vad man stoppar i sig och det är väldigt bra. Har personligen väldigt svårt för dieter där man inte "får" äta vissa saker...tycker inte det funkar ihop med ett normalt vardagsliv.
Nåväl, jag och sambon körde enligt viktväktarmodellen för ett par år sedan och jag tappade nästan 20 kg på ca 4 månader. Självklart tränade jag också en del i samband med detta, men det rörde sig uteslutande om promenader (ca 60 minuter) och löpning (25- 35 minuter) 3 - 5 dagar i veckan. Nu två år senare har jag gått upp lite igen och verkar ha stabiliserat mig på en vikt runt 95 kg med en normal diet och ganska sparsam motion (tvillingpappa...ingen tid...). När/om jag känner att vikten börjar dra iväg igen så kör jag enligt vv-modellen ett tag för att återta kontrollen och det funkar fint för mig/oss.
//P