• fjärilita

klara samtal i Hbg

Hej
    jag ska till klara samtal i Helsingborg för att jag vill bli snittad. Är otroligt rädd för vaginal förlossning samt har fibromyalgi.
    Vad händer hos KLARA? Är det någon som blivit nekad? jag kan inte sova, är rädd att de ska neka mig..vad gör man då?

• Svar på tråden klara samtal i Hbg
  • Sue L

Så här är det. Du kan bli beviljad ett kejsarsnitt om du har medicinska orsaker MEN förslossningsskräck räknas som medicinsk orsak. Du kan egentligen inte bli nekad. Jag har precis gått igenom samma process som du ska nu och det kan vara lite tuffa samtal men du måste bara stå på dig så löser det sig.
    Jag fick först träffa precis som du en barnmorska, som skulle informera mig om risker och allt annat. Den BM jag träffade var pucko, totalt oförstående för min rädsla och tyckte typ att jag skulle skärpa till mig. Jag grät igenom det samtalet och var livrädd för att få ett nej. Den personen (BM)du ska träffa har ingen rätt att fatta beslut hon ska ge dig information och vara opartisk. Så går det ju inte alltid till men oroa dig inte, hon tar inget beslut kring detta. Sen ska du träffa psykolog, jag fick gå 2 gånger och det var OK. Den personen ska ta redan på om du har förlossningsskräck eller om det "bara" är något specifikt du är rädd för. Efter det får du träffa förlossningsläkare "som ska ta beslut". Men faktum är att dom inte heller kan neka dig. Min läkare som jag träffade i torsdags gav intryck av att hon kunde välja att säga nej till mig med kommentarer som: Vad gör du om jag nekar dig ett snitt osv,, Allt är bara dumheter, man blir jätte osäker och rädd och tror att dom har rätt att säga nej men så är det INTE. Känns som om det handlar om: det koster 15000:- mer med ett snitt, samt om dom är hårda så får dom massa kvinnor att backa och gå med på vaginal förlossning. STÅ PÅ DIG! Då kommer det att lösa sig.

• fjärilita

ah tack för ditt svar! Vilken barnmorska fick du prata med så att man är på sin vakt.
    Vad menar du med att psykologen vill veta om du har förlossningsrädsla eller är rädd för ngt specifikt?
    Blev du beviljad? Hoppas det iallafall. Vad är du rädd för?
    Jag vet inte riktigt vad jag är rädd för specifikt utan bara inför hela grejen.

• Sue L

BM var på Huddingesjukhus, så henne slipper du träffa =). Det var psykologen som sa att hennes uppdrag är bara att göra en bedömmning om jag har förlossningskräck eller om jag tex "bara" är rädd för smärtan. I så fall kan man göra en plan kring just detta utan att man behöver snittas.
    Jo jag blev beviljad, men som jag skrev ingen kan neka dig. Även om de ibland beter sig som om du inte har något att säga till om. Jag är också rädd för hela grejen som du säger.
    Typ,
    Jag har kontrollbehov, jätte rädd för att behöva ligga i en 3 dagars förlossning, rädd för att smärtlindringen inte ska fungera, rädd för att spricka eller i alla fall alla komplikationer som kan komma efteråt mm.
    Om man kunde garantera mig en bra förlossning där allt fungerade perfekt då skulle det var ok, men det är ju ingen som kan lova att allt kommer att gå bra, man kan ju lika gärna få en jätte tuff förlossning..Min BM som jag går hos sa att om det börjar närma sig och du känner att det ända du kan tänka dig är ett KS, ja då kan ingen neka dig!
    Det är nog lätt att folk backar i samtalen då dom kan vara tuffa. Det kan vara så att dom tar upp att: andningen hos bebisen kommer ju inte igång lika snabbt/bra som vid vaginal. och ja det är sant, men lätt kan man ju känna sigf som jordens ego då. Men man mår du kasst efter förlossningen så är det inte heller bra för barnet.

• Ixam

Jag går hos KLARA på Helsingborgs lasarett. Jag vill dock inte bli snittad utan få hjälp med att våga föda vaginalt.

Jag har träffat bm en gång än så länge men haft telefonkontakt ett par gånger och har ett nytt besök bokat.

Den bm jag träffar tar min rädsla på allvar och är jätte bra.

Hör av dig om du har fler frågor.

• fjärilita

Har de sagt ngt till dig om att man kan neka en person?

• Ixam
    fjärilita skrev 2009-05-12 12:41:22 följande:
    Har de sagt ngt till dig om att man kan neka en person?
    Vet inte om det är mig du frågar ..... men vi har inte diskuterar kejsarsnitt direkt eftersom jag inte vill ha det. Tror att om man har tillräckligt starka skäl så nekar dom nog inte det. Men det är bara min egen uppfattning, har inga belägg för det.
  • fjärilita

Nu har jag varit på möte med en överläkare på sjukhuset. Hon var helt oförstående och viftade bort mina rädslor och ville att jag skullel lära mig att slappna av. Hon sa att man bara gör snitt i extrema fall!
    Hon ville att jag skulle komma tillbaka för samtal för att bli av med min rädsla.

Vad ska jag göra? Tror inte att jag blir beviljad!!

Svar på tråden klara samtal i Hbg