klara samtal i Hbg
Så här är det. Du kan bli beviljad ett kejsarsnitt om du har medicinska orsaker MEN förslossningsskräck räknas som medicinsk orsak. Du kan egentligen inte bli nekad. Jag har precis gått igenom samma process som du ska nu och det kan vara lite tuffa samtal men du måste bara stå på dig så löser det sig.
Jag fick först träffa precis som du en barnmorska, som skulle informera mig om risker och allt annat. Den BM jag träffade var pucko, totalt oförstående för min rädsla och tyckte typ att jag skulle skärpa till mig. Jag grät igenom det samtalet och var livrädd för att få ett nej. Den personen (BM)du ska träffa har ingen rätt att fatta beslut hon ska ge dig information och vara opartisk. Så går det ju inte alltid till men oroa dig inte, hon tar inget beslut kring detta. Sen ska du träffa psykolog, jag fick gå 2 gånger och det var OK. Den personen ska ta redan på om du har förlossningsskräck eller om det "bara" är något specifikt du är rädd för. Efter det får du träffa förlossningsläkare "som ska ta beslut". Men faktum är att dom inte heller kan neka dig. Min läkare som jag träffade i torsdags gav intryck av att hon kunde välja att säga nej till mig med kommentarer som: Vad gör du om jag nekar dig ett snitt osv,, Allt är bara dumheter, man blir jätte osäker och rädd och tror att dom har rätt att säga nej men så är det INTE. Känns som om det handlar om: det koster 15000:- mer med ett snitt, samt om dom är hårda så får dom massa kvinnor att backa och gå med på vaginal förlossning. STÅ PÅ DIG! Då kommer det att lösa sig.