Inlägg från: Astakvasta |Visa alla inlägg
  • Astakvasta
    Fru xx skrev 2011-05-03 21:17:33 följande:
    Vet ni om kliniken i Helsingör har öppet på helger också? Vi går på Vitanova och det är både dyrare och längre resa. Hade varit toppen med en bra klinik i Helsingör som också har öppet alla dagar och är billigare.

det har jag tyvärr ingen aning om fru xx. Maila och fråga, men du har säkert redan svar på den frågan nu.

• Astakvasta

Jag tvivlar på att graviditetschanserna ( iaf på bm-klinikerna, som inte kan skriva ut hormoner el dylikt) är helt likvärdiga. Spermierna från samma banker ( om det är di) skickas in i lm innom samma tidsspann efter positivtutslag på äl-test på alla klinikerna. Om det blir graviditet eller inte kan till största delen "skyllas" på kvinnanskropp, knappast på kliniken i dessa fall.
    Gissar att valet av klinik kan skilja sig mer när man väljer läkarleddklinik, tar hormoner och/el gör ivf.

Jag har valt Gaia. Billiga, mycket trevligt personligt mottagande ( de har vetat vem jag är när jag ringer och säger mitt förnamn) en mindre klinik, där de har haft tid och jag har fått ligga kvar och vilat under filtar hur länge jag velat efter ins.
    De är ( el var då iaf) den enda bm-kliniken där du kan köpa till vul innan ins. De kan också ge akupunktur vid behandlingen, vilket statistiskt ökar chansen.
    Jag har varit super nöjd med den kliniken och hoppar jag på tåget igen är det helst dit jag vill åka.
    Det negativa är det geografiska, om man som jag åker till Kph, då åker jag tåg i ett antal timmar för att komma till Hobro, där Gaia ligger.

Att jag inte har blivit gravid beror troligen på att jag som singel har haft svårt att få komma till läkare och bli undersökt. Nu efter 4 försök lyckades jag komma till en fertilitetsläkare som efter några sekundersundersökning räknade ut mina chanser till biologiskabarn på några sekunder. ( Nu har jag gått igenom 4 insem och 2 op. och får börja försöka igen om tidigast 4 månader) Att jag inte har fått ordentlig läkarundersökningar kan ingen inseminationsklinik anklagas för. Också tycker jag att du ska ta all statistik i det här ämnet med några nypor salt. De flesta som går till klinikerna kommer dit för att de har svårt att bli gravida "naturligt" ( och vet kanske inte varför), och medelåldern är, i fertilitetssammanhang, ganska hög. Sen är det stor skillnad mellan oprövade kort, tex. lesbiska och hetropar som försökt hemma i år el. singlar som kanske inte ens fått göra en spolning innan.

• Astakvasta

@ finskorpan. Det  jag har läst är att dubbelinsemination inte ökar chanserna  mycket. Enligt min klinik, Gaia, lever de donerade (högre kvalité än genomsnittet hos andra män) frysta spermierna i minst 24 h och kan leva upp till 3 dygn. Färska spermier kan leva upp till 5 dygn. Dessa tider gäller allstå innuti lm., ute i luften dör de betydligt snabbare
    Idealet  är, vad jag förstår, att spermierna insemineras precis innan ägget  släpper. Jag  tror inte du behöver vara fullt så orolig över  tiderna.

Lycka till!

Svar på tråden Danska Klinker (adresser och priser)