Clodia skrev 2009-07-28 09:28:20 följande:
Beyond Eternity skrev 2009-07-27 20:52:18 följande: I så fall ljuger Storkkliniken, både på hemsidan, i informationsmaterialet och oss rakt upp i ansiktet (och muttan). Både när hon berättade hur inseminationen gick till, och när hon faktiskt lade upp katetern så sa barnmorskan "in i livmodern". Nu var det aldrig aktuellt med en läkarklinik för vår det, och det gick ju bra, men det är det så att de ljuger (inte bara slingrar sig och omskriver, utan faktiskt ljuger) så är ju det ett stort minus i kanten.
Ja det är jävligt illa om det är så de förklarar det hela.
Jag gick in på Storkklinikens hemsida och kopierade en del av texten där
"Själva inseminationen tar bara ett ögonblick och sker genom en tunn kateter med spermier som läggs upp i din livmoder under din ägglossning."
Jag kan förstår att man kan uppfatta denna text som om katetern förs upp enda in i livmodern (och jag gissar att de förklarar muntligt i samma termer), MEN det är ju inte vad de egentligen skriver. De säger
"spermier som läggs upp i livmodern" och det är ju där de hamnar om man skjuter upp dem med katetern från livmoderöppningen.
Jag förstår också varför de inte är tydliga med att de faktiskt INTE för upp katetern enda upp i just livmodern, helt enkelt för att då skulle de kunna förlora kunder.
Men jag tycker det otroligt är viktigt för alla som ska inseminera att man faktiskt får rätt information om detta, så får varje person/par själva ta ställning till om de ändå vill göra inseminationen hos en barnmorskeklinik......
Hjälp gärna till att sprida denna information. För hade jag efter, säg tre två-tre inseminationsförsök på en barnmorskeklinik inte blivit gravid och fått denna information först då så hade jag kännt mig rejält lurad...för tänk om jag hade kunnat bli gravid vid första försöket hos en läkare just för att läkaren får föra in katetern enda upp i livmodern. Det handlar ju faktiskt ändå om rätt mycket pengar och framförallt om enorma förhoppningar om att bli gravid och längtan efter ett barn.