• Gaytjej

Danska Klinker (adresser och priser)

Här kommer en lista med namn, plats, webadress samt pris på insemination med anonym donerad sperma på olika danska fertilitetskliniker!

- Om inte 'läkare' står anget så är det en barnmorskeledd klinik, det är bara på barnmorskeledda kliniker som man även kan få öppen (icke anonym) sperma. Öppen sperma är något dyrare.

- Priserna är från oktober 2008. Svenska kronan har varierat mellan ca 1,40 och 1,55 SEK på 1 DKK hittills i år

¤¤¤ Fyll gärna på tråden med fler kliniker eller kommentarer och erfarenhet från en klinik ni har anlitat! ¤¤¤

Aagaards klinik
    ÅRHUS läkare
    www.netgyn.dk
    2300 DKR

Ciconia Aarhus Private Hospital
    ÅRHUS läkare
    www.ciconia.dk
    ? DKR

Dansk Fertilitetsklinik
    KÖPENHAMN läkare
    www.danfert.dk
    3300 DKR

Diers Klinik
    ÅRHUS läkare
    www.diersklinik.dk
    3600 DKR

Faurskov Fertilitet og Ultralyd
    ÅLBORG läkare
    www.fertilitet-ultralyd.dk
    2500 DKR

Fertilitetsklinik IVF-SYD
    FREDERICIA läkare
    www.fertilitetsklinikkensyd.dk
    2500 DKR

Gaia
    HOBRO (Nordjylland)
    www.graviditetsklinik.dk/
    2800 DKR

Gentofte Fertilitetsklinik
    KÖPENHAMN läkare
    www.gentofte-fertilitetsklinik.dk
    ? DKR

Insemination.dk
    HORSENS (Östra Jylland)
    www.insemination.dk
    3600 DKR

Maigaard Fertilitetsklinik
    ÅRHUS läkare
    www.maigaard.dk/
    2400 DKR

Copenhagen Fertility Clinic (fd Nordica Fertilitetsklinikk)
    KÖPENHAMN läkare
    www.copenhagenfertilitycenter.com/
    2300 DKR = 3080 SEK

Odense IVF-klinik
    ODENSE läkare
    www.odense-ivf.dk
    2500 DKR

Stork
    KÖPENHAMN
    www.storkklinik.dk
    3950 DKR

Skive private fertilitetsklinik
    SKIVE läkare
    www.dr-rolighed.dk
    ? DKR

Trianglen
    KÖPENHAMN (Hellerup) läkare
    www.trianglen.dk/
    3700 DKR

Vitanova
    KÖPENHAMN
    www.vitanova.dk/svIndex.htm
    4000 DKR

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-05 10:20

Gyn Grønlund
    HELSINGÖR (läkare)
    www.gyngronlund.dk/
    1000 DKK journalsamtal + 2000 DKK DI

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-22 10:32
    Sellmer Klinik
    KÖPENHAMN
    www.sellmerklinik.dk/
    500 DKK inledande samtal + 4000 DKK DI (juni 2011)

• Svar på tråden Danska Klinker (adresser och priser)
  • Gaytjej

Min erfarenhet:

Copenhagen Fertility Clinic (fd Nordica Fertilitetsklinikk)
    + svarar snabbt både på mail och telefon
    + är billiga
    + har aldrig väntetid
    + trevliga sköterskor och läkare
    + lite löpande band-känsla, vilket passar mig bra; inga mysiga ljus eller lugn musik. man är inseminerad och klar och ute på gatan igen efter fem minuter.
    + förhållandevis snabbt och lätt att ta sig dit (med pendeltåg som går tätt från Helsingör 42 minuter, med buss från Huvudbangården inne i Köpenhamn några minuter)
    - De har snurrat till administrationen ngt för min del: 1) Jag bokade om tiden en gång från torsdag till onsdag och detta noterades tydligen inte. Löstes dock utan problem. 2) Jag betalade kontant ins nr 2 och 3 men fick sedan en påminnelse på en faktura som inte var betald, samt att det tydligen även låg en väntande faktura på ins nr 3. Löste sig också utan problem efter ett telefonsamtal.

• Gaytjej

Min erfarenhet no 2:

Fertilitetsklinikken Trianglen
    + svarar snabbt på mail
    + bra informationsfolders
    + trevlig och tillmötesgåend personal
    + fint beläget i lugna Hellerup och lätt att hitta dit (ffa om man kommit via Helsingör)
    + verkar ha STOR erfarenhet av IVF-behandling, de har haft många patienter under många år
    + erbjuder akupunkter före och efter äggåterinförandet med goda dokumenterade resultat
    + möjlighet att köpa ett flexibelt 3-pack IVF-försök, inte så vanligt förekommande
    + betalning och bokning har fungerat bra
    - vilrum och mottagningsrum och väntrum i ett för IVF-patienterna. Kändes lite primitivt med bara flyttbara skärmar mellan sängarna...
    - de kunde inte ge mig VUL-tid på den dagen (eller den veckan) jag önskade då de av någon anledning samlat sina 'graviditetskanningar' till en viss dag.

• Gaytjej

Klinikerna hämtar med största sannolikhet sperman från samma bank (European Sperm Bank eller Cryos International) så det är nog inte det som gör prisskillnaden i alla fall!

Sunnybaby, har inte hängt med - hade du ev en egen donator på gång? Det finns ju två stora fördelar med att gå via en klinik i så fall; du behöver inte vara orolig för blodsmittor och du behöver inte vara orolig för att behöva dela vårdnaden ifall donatorn ändrar uppfattning om hans roll i det hela. Men samtidigt så kostar det ju rätt mkt, det är trassligt att resa och frysta spermier har kortare livslängd än levande vilket gör att det ju är svårare att pricka in ägglossningen. Så gott som alla tjejer jag känner till som använt sig av privata donatorer har faktiskt valt att köra på heminseminationer!

• Gaytjej

Är du helt hundra på det, Beyond Eternity? Jag trodde att det var så som du beskriver, men blev sedan FL-informerad om att barnmorskor visst kan använda tvättad sperma som placeras m kateter direkt i livmodern.

• Gaytjej

Jag skulle inte lägga pengar på att göra två inseminationer utan hellre köra VUL och ägglossningspruta för att säkerställa att sperman kommer dit i rätt tid. Blir man inte gravid är det snarare problem med andra saker (som att ägget inte håller rätt kvalitet) än att någon av spermierna lyckades stöta på ägget.

På Trianglen där jag gjorde mitt IVF kan man köpa anonym sperma från spermabanken själv och därmed få ett foto på donatorn som bebis, en ljudupptagning, en 30 sidor lång profil, ett testresultat och några textrader om donatorn skriven av de som har hand om själva "tappningen" (säger man i hästvärlden iaf ;). Vi ville ha en donator som inte hade djurallergi i släkten, därav vårt val att köpa sperman själva.

• Gaytjej
    Moncabang skrev 2009-07-27 21:06:19 följande:
    Tack Beyond Eternity!! Tyckte det var bra att du skrev det här oxå! =)Jag har hört precis det du nu sagt av läkaren på cfc och det är även vad som står i den danska lagskriften angående inseminering.Det underlättar ju mycket för spermierna att bli placerade direkt i livmodern. Jag kommer iaf även fortsättningsvis använda mig av en läkarledd klinik pga detta. Dvs om jag nu inte redan har blivit gravid...Tack igen!!
    1) är det ngn som har ngn länk till den danska lagskriften så att detta med ICI och IUI-sperma går att läsa? Nu framkom återigen motsatsen till det BE skrev här i en annan tråd!

2) Visst får spermierna ett extra försprång, men de allra de flesta blir ju faktiskt gravida på the old fasion way; att spermierna levereras som vid ett samlag :) Av de par som försökt bli gravida länge på egen hand och därefter tagit hjälp av sjukvården är det bara en liten andel som blir gravida mha insemination av tvättade spermier, där finns de kvinnor som har ett sekret som är svårt för spermier att passera (och de är alltså inte så många).
  • Gaytjej

100 Euro kostar det att få tillgång till alla ESB profiler i en månad. Sedan kostar den anonyma sperman 180-220 Euro har jag för mig och så 100 Euro i frakt. Jag visste inte ens att denna möjlighet fanns när jag gjorde inseminationer, vilket eg var tur (hade blivit väl dyrt). Nu när vi köpte ett trepack IVF så kändes det däremot helt försvarbart att beställa själv. Vi beställde 3 strån men behövde bara 1, så nu har vi 2 kvar till syskonförsök på min sambo (det går att boka och beställa fler).

På Cryos har jag för mig att man ser profilerna med en gång, men där är sperman rätt så mkt dyrare.

• Gaytjej
    Ewry skrev 2009-07-30 23:17:10 följande:
    hej vet nån vad en provrörsbefruktning med spermadonation kostar?
    Du ser prislistor ifall du går in på de olika läkarledda klinikernas hemsidor! Men i runda slängar 25-30 000 SEK/IVF eller 60 000 SEK för ett trepack.
  • Gaytjej

RMC Malmö har 17% - MEN jag vet inte ifall de siffrorna även inkluderar alla de par som kommer in med till synes fungerande spermier och ägglossning men som ändå inte har blivit gravida på 1-2 år på egen hand. Dessa brukar få gå vidare till IVF, om inte det är just sekretet som har trasslat så att försöket har nytta av att spermierna placeras direkt i livmodern, men det är tydligen inte en så särskilt stor andel som har haft detta problem.

Storks och ev även CFCs statistik bygger troligen till större del på kvinnor som kommer in för försök med donerade spermier, och då motsvarar ju dessa kvinnor ett tvärsnitt av alla kvinnor sett till fertilitet.

• Gaytjej
    annasanna skrev 2010-11-05 07:53:59 följande:
    På kliniken www.gyngronlund.dk/ i Helsingör kostar insemination i livmodern 2 000 DK, så om man gör två stycken (två dagar efter varandra) blir det 4 000 DK.
    Kliniken är liten och gullig och känns så långt ifrån sjukhus som man kan komma, Personalen är trevlig.
    Rekommenderas!
    Och jag som letat efter en Helsingörsbaserad gynekolog för att spara lite restid! Tack för tipset, lägger till kliniken i listan!
    PS Fick du betala 1000 DKK för ett inledande samtal, eller kunde du köra direkt på inseminationerna?
  • Gaytjej
    Ingen 1 skrev 2011-09-29 10:52:49 följande:
    Är det någon som vet vad en insemination kostar på RMC i Malmö. Tänker om man ska göra en donatorinsem. som man betalar för själv?
    När vi i RMC-svängen så hörde jag en prisuppgift på snudd på 6000 kr/försök, detta kan ha varit 2008. Umeå som också tar emot privata patienter tar 12 000 kr för en DI!

Om man ska gå in som privatbetalande patient så får man räkna med att vänta ett tag - de tar emot en enbart i mån om tid och spermatillgång. Det sistnämnda var en ständig bristvara när vi var landstingsfinansierade patienter, men samtidigt som vi fick den informationen så råkar jag veta att i alla fall två par fick privatbehandling - se de ser lite mellan fingrarna på det där... När vi efter två år skulle gå över från DI till IVF-D så var vi ju tvugna att ställa oss längst bak i den privata kön, och vi hade nog fått gjort vårt provrörsförsök ca 1 år från det vi ställde oss i kön.
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Gaytjej
    Gaytjej skrev 2011-09-29 13:36:26 följande:
    Om man ska gå in som privatbetalande patient så får man räkna med att vänta ett tag - de tar emot en enbart i mån om tid och spermatillgång. Det sistnämnda var en ständig bristvara när vi var landstingsfinansierade patienter, men samtidigt som vi fick den informationen så råkar jag veta att i alla fall två par fick privatbehandling - se de ser lite mellan fingrarna på det där... .
    Förtydligar: Alltså samtidigt som vi fick höra 'tyvärr, frysen är tom och den nya kan vi inte öppna förrän om 6 månader. Vi kan alltså inte göra ert landstingsfinansierade försök' så vet jag via FL att två par fick donerad sperma i alla fall, som privatbetalande patienter.
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Gaytjej
    Grönöga skrev 2012-10-09 21:19:06 följande:
    Från och med 1/10 är det numera tillåter att använda öppna donatorer vid ivf. Vilket borde innebära att även läkare får inseminera med öppen donator. Rätta mig om jag har fel.
    Ja det borde det ju! Jag uppdaterar trådstarten med info när vi vet säkert. Om ngn har länk med info så bistå gärna med denna!
Svar på tråden Danska Klinker (adresser och priser)