• Sjöutsikt

Kan man äta skuren och sköljd sallad på påse som gravid?

Ngn som vet?

• Svar på tråden Kan man äta skuren och sköljd sallad på påse som gravid?
  • ThisIsMe
    Grannen skrev 2009-05-08 20:26:19 följande:
    Det ska jag inte göra, sköljer alla grönsaker i hett vatten och sedan kallt. Tack för omtanken.
    Men shit, är du allvarlig?? Jag sköljer aldrig mina grönsaker om jag inte ser jord på dem.
  • Lolagumman

Klart att listeria kan finnas på både "vanliga" grönsaker och på färdigskuren sallad. Listeria är ju en jordbakterie. Men risken att få listerios är nog större från en färdigskuren sallad. En färdigskuren sallad har många snittytor och växtsafter rinner från snittytorna det gör att det är större risk att eventuella listeria bakterier kan föröka sig. Listeria kan föröka sig rätt så rejält i kylskåp, dessutom är mikroben anaerob så den modifierade atmosfären ger inget fullständigt skydd mot förökning av listeria. Det är nog inte heller möjligt att skölja bort listeria från en färdigskuren sallad.

• Grannen
    ThisIsMe skrev 2009-05-08 20:32:37 följande:
    Men shit, är du allvarlig?? Jag sköljer aldrig mina grönsaker om jag inte ser jord på dem.
    Ja det är jag. Är imunnedsatt så jag är iofs extra nogrann. Förut sköljde jag i kallt, men jag har alltid sköljt grönsakerna. Tänk så många händer som har pillat på grönsakerna både i produktion och affären.
  • Lolagumman
    Förälskad skrev 2009-05-08 20:24:10 följande:
    Japp, glöm inte skölja bara för den kan innhålla salmonella.
    Salmonella är inte farligare för gravida än för andra människor. Däremot kan listeria leda till missfall, fosterdöd eller förtidig födsel hos gravida.
  • Förälskad
    Åskan skrev 2009-05-08 20:30:24 följande:
    Finns det ruccola o babyspenat som man kan skära själv????
    Tydligen :)
  • Förälskad
    Lolagumman skrev 2009-05-08 20:40:49 följande:
    Salmonella är inte farligare för gravida än för andra människor. Däremot kan listeria leda till missfall, fosterdöd eller förtidig födsel hos gravida.
    Jaja, jag äter sallad, jag var ironisk...
  • Ekorrfamiljen
    Lolagumman skrev 2009-05-08 20:40:49 följande:
    Fast det är ju inte så roligt att få en salmonellainfektion när man är gravid och det värsta gravidillamåendet äntligen givit med sig..
    The confused squirrel strikes again...
  • Ekorrfamiljen
    Grannen skrev 2009-05-08 20:34:26 följande:
    Ja det är jag. Är imunnedsatt så jag är iofs extra nogrann. Förut sköljde jag i kallt, men jag har alltid sköljt grönsakerna. Tänk så många händer som har pillat på grönsakerna både i produktion och affären.
    Ja, det är ju bara att se hur butikspersonalen hanterar grönsaker/frukt. När vi var och handlade i en stor butik i sta'n tappade personalen grönsaker på golvet, men plockade bara upp dem och la i lådan för försäljning igen. {#lang_emotions_sealed} Och alla som går där och snorar och harklar sig, torkar sig om näsan med näven och sedan klämmer på alla tomater innan h*n hittar någon h*n vill ha.. {#lang_emotions_throwup}
  • sabinaochErik
    Ekorrfamiljen skrev 2009-05-10 17:59:00 följande:
    Ja, det är ju bara att se hur butikspersonalen hanterar grönsaker/frukt. När vi var och handlade i en stor butik i sta'n tappade personalen grönsaker på golvet, men plockade bara upp dem och la i lådan för försäljning igen.  Och alla som går där och snorar och harklar sig, torkar sig om näsan med näven och sedan klämmer på alla tomater innan h*n hittar någon h*n vill ha..
    Haha jo men finns den NÅN som inte sköljer frukt och grönsaker som man köper i butik????
    Gör man det inte får man ju skylla sig själv vad ma nu får för sjukdom hehe
    Sunt förnuft
  • Ekorrfamiljen
    sabinaochErik skrev 2009-05-11 08:46:57 följande:
    Haha jo men finns den NÅN som inte sköljer frukt och grönsaker som man köper i butik????Gör man det inte får man ju skylla sig själv vad ma nu får för sjukdom heheSunt förnuft
    Det verkar ju som att det finns folk här i tråden som bara äter utan att skölja och jag har kompisar som kan köpa ett äpple i affären och bara äta rakt av.. *urk* Lite skit rensar förvisso magen, men för mycket rensar ju hela systemet.

Vilket påminner mig om när jag var på restaurang för några år sedan när jag väntade yngste sonen. Där såg man rakt in i köket så jag såg att kocken inte sköljde salladen till min grekiska sallad, och vad värre var, jag såg att han stod och stoppade bitar av grönsakerna i munnen medan han tillagade salladen. Behöver jag säga att jag inte kunde äta min mat?
  • sabinaochErik
    Ekorrfamiljen skrev 2009-05-11 16:18:25 följande:
    Det verkar ju som att det finns folk här i tråden som bara äter utan att skölja och jag har kompisar som kan köpa ett äpple i affären och bara äta rakt av.. *urk* Lite skit rensar förvisso magen, men för mycket rensar ju hela systemet. Vilket påminner mig om när jag var på restaurang för några år sedan när jag väntade yngste sonen. Där såg man rakt in i köket så jag såg att kocken inte sköljde salladen till min grekiska sallad, och vad värre var, jag såg att han stod och stoppade bitar av grönsakerna i munnen medan han tillagade salladen. Behöver jag säga att jag inte kunde äta min mat?
    Åh nej blä vilken snuskhummer... {#lang_emotions_throwup}
  • Rigmor Mortis
    AngelOfHarlem skrev 2009-05-08 20:22:34 följande:
    Precis. Det fattar väl alla hoppas jag. Inte fan käkar man tomater eller äpplen utan att skölja dom först. Gravid eller inte... Common sense för bövelen!
    Fast står det "sköljd" på påsen tycker jag inte det är konstigt om folk tror att det bara är att äta den. Man skulle ju kunna tolka det lilla ordet som att den redan ÄR sköljd liksom...
  • Ekorrfamiljen
    EKJ76 skrev 2009-05-12 18:34:57 följande:
    Fast står det "sköljd" på påsen tycker jag inte det är konstigt om folk tror att det bara är att äta den. Man skulle ju kunna tolka det lilla ordet som att den redan ÄR sköljd liksom...
    Jag pratade iofs inte om den färdigskurna nu, men du kanske inte menade mitt inlägg heller..

Sköljer allt (inkl. det färdigsköljda) ändå för jag är så kyndig.
Svar på tråden Kan man äta skuren och sköljd sallad på påse som gravid?