• Queen70

När sluta med ersättning?

Ni som har flaskbarn som inte ammar. Vid vilken ålder har ni helt lagt av med modersmjölksersättning och helt gått över till mat, välling och gröt?

Min är snart 10 månader och äter så här:

Välling på morgonen

Burkmat

Ersättning

Burkmat

Ersättning

Gröt till natten

Det kanske börjar bli för tunnt med ersättning två ggr om dagen och bara två mål med riktig mat?

• Svar på tråden När sluta med ersättning?
  • sleeping angel

Min 6 månaders äter max 2 mål ersättning och frukost, lunch och middag burkmat. ersättningen äter hon mellan några av de målen. Tycker det känns tunt men det funkar.

• kvinnan78

jag har slutat helt o min pojke är bara 6,5 månad han blir helt enkelt inte mätt på ersättning

han äter såhär

ca 05.00-06:00 vällinng

ca 9:00-10:00 mellis frukt pure ibland utblandat med keso eller youghurt

13:00 Risgröt

15:00 frukt pure

17:00 Hel burk barnmat eller lite av vår mat om det passar (mixad med stavmixer)

19:00 Välling

Jag vet inte om jag alls gör rätt man är ju inte så van med detta (första barnet) men han är nöjd iaf

Mamma till Lukas vårt lilla mirakel
  • Lina 1987

Våran dotter är snart 8 månader och vi har börjat övergå till välling istället för ersättning. Såhär ser dagens mat ut:

Välling
    Gröt
    Mellis (en banan eller fruktpuré)
    Burkmat
    Välling

Jag hörde med BVC om jag skulle sluta när hon hade fyllt 6 månader, men hon menade på att jag kunde göra slut på den ersättning jag hade hemma. Fick inget riktigt svar över om jag skulle sluta helt eller inte. Men nu har vi i princip slutat med ersättning helt, har ett halvt paket kvar, men efter de så köper vi inge mer ersättning.

Såg att de fanns ersättning som var från 8 månader nu. Men hoppar nog över de då vällingen fungerar bra.

• MaddeMamman

mina tvillingar slutade vid 1års ålder, jag gav dem ersättning då de åt dåligt med mat (som om jag ammat). välling får de fortfarande bara morgon o kväll

• Queen70

Samtidigt rekomenderar de ju inte mer än två välling/grötmål om dagen.

Lina 1987 skrev 2009-05-06 21:13:34 följande:

Våran dotter är snart 8 månader och vi har börjat övergå till välling istället för ersättning. Såhär ser dagens mat ut:Välling GrötMellis (en banan eller fruktpuré)BurkmatVällingJag hörde med BVC om jag skulle sluta när hon hade fyllt 6 månader, men hon menade på att jag kunde göra slut på den ersättning jag hade hemma. Fick inget riktigt svar över om jag skulle sluta helt eller inte. Men nu har vi i princip slutat med ersättning helt, har ett halvt paket kvar, men efter de så köper vi inge mer ersättning. Såg att de fanns ersättning som var från 8 månader nu. Men hoppar nog över de då vällingen fungerar bra.
  • Lina 1987
    Queen70 skrev 2009-05-06 21:14:41 följande:
    Samtidigt rekomenderar de ju inte mer än två välling/grötmål om dagen. Lina 1987 skrev 2009-05-06 21:13:34 följande:
    Vad menar du?
  • kvinnan78
    Queen70 skrev 2009-05-06 21:14:41 följande:
    Samtidigt rekomenderar de ju inte mer än två välling/grötmål om dagen.Lina 1987 skrev 2009-05-06 21:13:34 följande:
    jag har hört 3....jag har ju flera såna mål men jag ger ofta risgröt för den är ju glutenfri...mest för att det inte ska bli för många mål med havre
  • Queen70

Ja om de säger åt dig att sluta med ersättning redan vid 6 månader så kan man ju undra vad de menar att man ska byta ut det till om man inte ska ge välling eller gröt så ofta?

Lina 1987 skrev 2009-05-06 21:16:36 följande:

Vad menar du?
  • Queen70

ja två till tre har jag läst.

kvinnan78 skrev 2009-05-06 21:17:04 följande:
    jag har hört 3....jag har ju flera såna mål men jag ger ofta risgröt för den är ju glutenfri...mest för att det inte ska bli för många mål med havre
  • Lina 1987
    Queen70 skrev 2009-05-06 21:19:41 följande:
    Ja om de säger åt dig att sluta med ersättning redan vid 6 månader så kan man ju undra vad de menar att man ska byta ut det till om man inte ska ge välling eller gröt så ofta? Lina 1987 skrev 2009-05-06 21:16:36 följande:
    De är ingen som har sagt att jag skulle sluta med ersättning. De var jag som frågade BVC om jag skulle övergå till välling eller fortsätta med ersättning. Sen hade jag ingen aning om att man inte skulle ge gröt eller välling mer än 2 ggr/dag. Men om dom anser de så skulle de väl va att man byter ut något av målen till burkmat i sånt fall.
  • Queen70

jaha jag trodde de sa åt dig att sluta. Tyckte det lät konstigt eftersom många barn inte klarar av hela matmål vid den åldern.

Lina 1987 skrev 2009-05-06 21:24:05 följande:

De är ingen som har sagt att jag skulle sluta med ersättning. De var jag som frågade BVC om jag skulle övergå till välling eller fortsätta med ersättning. Sen hade jag ingen aning om att man inte skulle ge gröt eller välling mer än 2 ggr/dag. Men om dom anser de så skulle de väl va att man byter ut något av målen till burkmat i sånt fall.
  • Lina 1987
    Queen70 skrev 2009-05-06 21:26:57 följande:
    jaha jag trodde de sa åt dig att sluta. Tyckte det lät konstigt eftersom många barn inte klarar av hela matmål vid den åldern. Lina 1987 skrev 2009-05-06 21:24:05 följande:
    Jaha! Nej nej, de var jag som var fundersam över hur länge jag skulle fortsätta med ersättningen :)
  • Mama Mia

I nån brochyr vi fick från bvc nu stod det att bröstmjölk eller ersättning är en viktig del av barnets kost hela första året.
    Att byta ut ersättning till välling (eller gröt) är ingen bra idé. Det är ju bara mjölmat, ersättning innehåller så mycket mer. Inte skulle en vuxen äta nästan bara potatis o pasta o tro att man äter en bra sammansatt kost liksom.

• kvinnan78
    Mama Mia skrev 2009-05-06 22:31:45 följande:
    I nån brochyr vi fick från bvc nu stod det att bröstmjölk eller ersättning är en viktig del av barnets kost hela första året. Att byta ut ersättning till välling (eller gröt) är ingen bra idé. Det är ju bara mjölmat, ersättning innehåller så mycket mer. Inte skulle en vuxen äta nästan bara potatis o pasta o tro att man äter en bra sammansatt kost liksom.
    jo men det är ju många som slutar amma vis 6 månader helt...de ger väl inte ersättning istället..eller gör dom??
  • Mama Mia

Nä, det har jag svårt att tro att det är så många som gör. Men förhoppningsvis ger dom inte bara en massa välling heller. Har barnet kommit igång o äter mat ordentligt så ska det nog överleva Men som sagt är välling mjölmat och ska inte va i stället för ersättning.

• YonnaLi

Jag slutade med ersättning när sonen var 6 månader. Enbart på grund av att han inte stod sig mätt på den längre än en timme, max. Och då svepte han över 300 ml per måltid. Gick över till välling morgon och kväll. På dagarna får han varm mat lunch och middag med ett eller två mellanmål däremellan. Funkar skitbra. Tror inte  (eller jag hoppas inte) att det finns föräldrar som enbart ger sina ungar välling. 

• Scarlett77

Vi slutade med ersättning vid 6 månader. Nu är hon 10 månader och får ersättning ibland om hon inte äter tillräckligt av den vanliga maten tex när det varit väldigt varmt. När barnet är 8 månader bör man ge 2 mål lagade mat om dagen och max 3 mål välling/gröt och vid 10 månader bör det även ingå 2 mellanmål per dag. Om man med burkmat menar köpt färdiglagad mat på burk bör man nog verkligen ge minst 2 mål burkmat per dag för den maten innehåller mest vatten.

Svar på tråden När sluta med ersättning?