Moan83 skrev 2009-05-08 10:14:08 följande:
Jag ska också äta pergotime för att jag har pco! Den 29:de ska jag också på återbesök för att se om mina ägg blivit stimulerade! *JAG VILL ATT DET SKA FUNGERA* Orkar inte kolla just nu hur stor dos jag har på tabletten, men det är en tablett per dag, det antar jag är 50 mg =) Ägglossningstesten kan visa positivt även fast man inte har ägglossning, testet känner av när du "bör" ha ägglossning och ger utslag då... Om jag nu har fel i den frågan så får ni rätta mig =) Lycka till ThisLife, hoppas tiden kan skynda sig lite till den 16/5!
Rättar dig lite där.
Ägglossningstesten mäter ett hormon som heter LH. Det hormonet ska ge dig ÄL, och testen känner alltså av när den nivån är så pass hög att ÄL med största sannolikhet ska inträffa inom 24-48 h. Direkt efter ÄL sjunker LH nivån igen. Sedan stiger progesteron nivån för att stärka slemhinnan så att ett befruktat ägg kan fästa. Det är din progesteron nivå som läkarna mäter för att fastställa om du har haft ÄL.
Så det är alltså inga chansningar vi snackar om här, det är mycket som ska klaffa och inte förrän du får LH hormonet att stiga så ger testen starka utslag. Kvinnor med vissa rubbningar, dels PCO patienter kan få utslag på ÄL test även fast ingen påvisad ÄL skett.
Jag personligen fick hela tiden utslag (två streck) på ÄL test och kunde endast gissa mig till när jag hade ÄL genom att strecken blev starkare. Jag har lindrig PCO.
Jag fick rådet att använda enbart CB digitala ÄL test av en läkare i Umeå. Där får du inga tvivelaktiga test att utläsa, svart eller vitt om ÄL är på G eller ej. När jag använde dessa så blev jag gravid.
Så mitt tips är - Köp C digitala, det besparar er oron och funderingarna kring att utläsa om det är positiva test eller ej.